Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

ΕΦΟΠΛΙΣΤΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ - Προετοιμάζεται για νέο κύκλο υπερσυσσώρευσης κερδών


ΠΕΜΠΤΗ 28-11-2013

Αυξάνει τις παραγγελίες νέων πλοίων, προσδοκώντας ακόμα μεγαλύτερη άνοδο της ναυλαγοράς από τον επόμενο χρόνο
Το δεκάμηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2013, οι Ελληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν 103 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (bulkers) μεταφορικής ικανότητας 12,39 εκατ. dwt. Τα περισσότερα «χτίζονται» σε ναυπηγεία της Κίνας
Επαφές για τα συμφέροντα των Ελλήνων εφοπλιστών είχε χτες και τη Δευτέρα στο Λονδίνο ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, στο πλαίσιο της 28ης Συνόδου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), όπου μίλησε.Σε μια περίοδο που η ανεργία τσακίζει τους Ελληνες ναυτεργάτες και στα ελληνικά ναυπηγεία οι χιλιάδες εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι και χωρίς αντικείμενο δουλειάς, ο υπουργός Ναυτιλίας καυχήθηκε ότι «παρά το ότι η Ελλάδα έχει πληγεί σοβαρά από την οικονομική κρίση, ο τομέας της Ναυτιλίας παρέμεινε "υγιής" και έχει διατηρήσει τη διεθνή του παρουσία». Ο ίδιος χαρακτήρισε «φωτεινό σημείο» της ελληνικής οικονομίας τον κλάδο της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε:
  • Η Ελλάδα διατηρεί το 15% της παγκόσμιας ναυτιλίας και το 40% σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
  • Ο ελληνικός εμπορικός στόλος (ελληνική σημαία) αριθμεί 1.386 πλοία.
  • Οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 7,3% των πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο και το 6,1% των πλοίων υπό παραγγελία.
  • Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 1.347 ναυτιλιακές εταιρείες. Περίπου 800 από αυτές βρίσκονται στο λιμάνι του Πειραιά.
Τις «χρυσές» δουλειές που κάνουν οι Ελληνες εφοπλιστές, την ίδια ώρα που η κρίση γονατίζει το λαό, επαληθεύουν και τα στοιχεία από το «World Factbook - 2013» της CIA, το οποίο κατατάσσει τον ελληνόκτητο στόλο στην τέταρτη θέση παγκόσμια, με κριτήριο τη σημαία. 
Σύμφωνα με την καταγραφή που κάνει η αμερικανική υπηρεσία πληροφοριών, οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν στην ιδιοκτησία τους 3.319 εμπορικά πλοία διαφόρων τύπων και χωρητικοτήτων, εγγεγραμμένα στο ελληνικό ή σε άλλο νηολόγιο.

Τα πρώτα έξι νηολόγια τρίτων χωρών, στα οποία οι Ελληνες εφοπλιστές επιλέγουν να εγγράψουν τα πλοία τους, για φορολογικούς και άλλους λόγους, είναι τα ακόλουθα: Λιβερία (505 πλοία), Μάλτα (469), Νήσοι Μάρσαλ (408 πλοία), Παναμάς (379 πλοία), Μπαχάμες (225 πλοία) και Κύπρος (201 πλοία). Συνολικά, από τα 2.459 πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών σε νηολόγια τρίτων χωρών, τα 2.187 είναι συγκεντρωμένα σε έξι μόνο κράτη.

Η παγκόσμια κατάταξη με τους μεγαλύτερους λεγόμενους «εθνικούς στόλους» είναι η εξής: Γερμανία, με 3.847 πλοία, Ιαπωνία με 3.806 πλοία, Κίνα με 3.589 πλοία, Ελλάδα με 3.319 πλοία, Χονγκ - Κονγκ με 1.985 πλοία, Σιγκαπούρη με 1.943 πλοία, Ρωσία με 1.582 πλοία, Νορβηγία με 1.559 πλοία, Τουρκία με 1.274 πλοία και ΗΠΑ με 1.187 πλοία.

Παζάρια με τους Κινέζους
 
Στο περιθώριο των εργασιών της Συνόδου, ο Μ. Βαρβιτσιώτης συναντήθηκε με τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Κότζι Σεκιμίζου, και με ξένους ομολόγους του. Με δεδομένο το ενδιαφέρον των κινεζικών μονοπωλίων να ενισχύσουν την παρουσία τους στην Ελλάδα, επενδύοντας σε στρατηγικούς τομείς των Μεταφορών (λιμάνια, τρένα κ.ά.), ιδιαίτερη σημασία είχε η συνάντηση του Μ. Βαρβιτσιώτη με τον υφυπουργό Μεταφορών της Κίνας, αρμόδιο για θέματα ναυτιλιακών μεταφορών, Ουένγκ Μενγιόνγκ.

Ο Ελληνας υπουργός ζήτησε να διευκολυνθεί η πρόσβαση των Ελλήνων εφοπλιστών σε δάνεια από τις κινεζικές τράπεζες, σε μια περίοδο που το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο αυξάνει το ενδιαφέρον του για παραγγελίες στα ναυπηγεία της Κίνας. Δημοσιεύματα στον Τύπο αναφέρουν ότι οι Ελληνες εφοπλιστές, εξαιτίας της κρίσης, αντιμετωπίζονται με λιγότερο ευνοϊκούς όρους από τις κινεζικές τράπεζες σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους από άλλες χώρες.

Ο Μ. Βαρβιτσιώτης ζήτησε από τον Κινέζο υφυπουργό να μεσολαβήσει προς την Κεντρική Τράπεζα της Κίνας ώστε να υπάρξει συνολική παρέμβαση προς τα πιστωτικά ιδρύματα για το θέμα της χρηματοδότησης, με δεδομένο ότι οι Ελληνες εφοπλιστές κατασκευάζουν την πλειοψηφία των καραβιών τους σε ναυπηγεία της Κίνας.

Φέρεται μάλιστα να απέσπασε διαβεβαιώσεις από τον Κινέζο αξιωματούχο ότι «βλέπει θετικά το συγκεκριμένο ζήτημα, αφού οι Ελληνες εφοπλιστές αποτελούν στρατηγικό εταίρο της κινεζικής οικονομίας». Στην ίδια συνάντηση συζητήθηκε, επίσης, το ενδεχόμενο να εγκατασταθούν γραφεία ή αντιπροσωπείες κινεζικών τραπεζών στην Ελλάδα, με στόχο να διεκπεραιώνονται πιο γρήγορα οι δανειακές συμβάσεις με το εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin, η δανειοδότηση των ελληνόκτητων ναυτιλιακών εταιρειών αυξάνεται σταθερά από τις κινεζικές τράπεζες. Το 2012 η China Εxim δάνεισε 1,2 δισ. δολάρια (αύξηση 41,18% από το 2011), η China Development δάνεισε 800 εκατ. δολάρια (αύξηση 60%), ενώ η China Everbright αύξησε τα δάνειά της κατά 100%. 
Εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών αναφέρουν ότι τα δάνεια αυτά είναι μέρος των 5 δισ. δολαρίων, με τα οποία η Κίνα έχει δεσμευθεί να δανειοδοτήσει τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να αποσπάσει παραγγελίες για τα ναυπηγεία της. Από αυτά, έχουν εκταμιευτεί περίπου 1,3 δισ. δολάρια.

Προσδοκούν νέο γύρο υπερκερδοφορίας
 
Το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για νέα καράβια έχει να κάνει με τις προσδοκίες τους ότι τον επόμενο χρόνο η ναυλαγορά θα ανακάμψει κι άλλο, εξασφαλίζοντας τεράστια περιθώρια κέρδους. Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin Research, η πλειοψηφία των 20 μεγαλύτερων τραπεζών στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση εκτιμούν ότι από το 2014 θα ξεκινήσει η άνοδος των ναύλων.
Για τη ναυπηγική δραστηριότητα που αναπτύσσουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες (και όχι μόνο) σε ναυπηγεία του εξωτερικού, ενδεικτικά είναι και τα παρακάτω στοιχεία της Golden Destiny για το δεκάμηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2013, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα:
  • Οι νέες παραγγελίες σε όλους σχεδόν τους τύπους των πλοίων ξεπερνούν σε αξία τα 11 δισ. δολάρια.
  • Οι Ελληνες εφοπλιστές προχώρησαν το δεκάμηνο στην παραγγελία 242 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 22.871.640 dwt έναντι 97 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 7,04 εκατ. dwt και αξίας άνω των 3,8 δισ. δολαρίων το αντίστοιχο δεκάμηνο (Γενάρης - Οκτώβρης του 2012). Για 68 πλοία δεν έγινε γνωστό το κόστος κατασκευής ενώ για τα υπόλοιπα 174 το κόστος ανέρχεται σε 9,24 δισ. δολάρια.
  • Από το σύνολο των παραγγελιών, 102 πλοία όλων των τύπων έχουν γίνει σε κινεζικά ναυπηγεία. Την ίδια περίοδο του 2012, οι ελληνικές παραγγελίες για νέα πλοία ήταν 89, από τις οποίες οι 58 στην Κίνα.
  • Ανά τύπο πλοίου, παραγγέλθηκαν:
-- 103 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (bulkers) μεταφορικής ικανότητας 12,39 εκατ. dwt έναντι 40 bulkers, 3,29 εκατ. dwt το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
-- 62 δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας 6,43 εκατ. dwt έναντι 20 δεξαμενόπλοιων μεταφορικής ικανότητας 1,55 εκατ. dwt το 2012.
-- 42 containerships, 2,72 εκατ. dwt έναντι 20 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 1,55 εκατ. dwt το 2012.
-- 23 πλοία μεταφοράς υγραερίου (έναντι 8).
-- 11 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (έναντι 7 πέρυσι).
  • Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εφοπλιστές έχουν παραγγείλει το ίδιο διάστημα 2.179 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 125,79 εκατ. dwt έναντι 1.171 πλοίων, 47,44 εκατ. dwt, το αντίστοιχο διάστημα του 2012 (στοιχεία Golden Destiny). Περισσότερα από 105 δισ. δολάρια δαπανήθηκαν για νεότευκτα πλοία, ενώ για 900 από αυτά δεν είναι γνωστοί οι οικονομικοί όροι ναυπήγησής τους.
  • Την ίδια περίοδο, σημαντικές παραγγελίες πλοίων έκαναν και οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες. 
Στο δεκάμηνο Γενάρη - Οκτώβρη παρήγγειλαν 304 πλοία, 22,98 εκατ. dwt, αξίας άνω των 11,65 δισ. δολαρίων (για 105 πλοία δεν έγινε γνωστό το κόστος ναυπήγησης).
 
 
 
ΠΗΓΗ. ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου