Σάββατο 8 Ιουνίου 2013

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ - ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΜΕΧΡΙ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΛΟΥΤΡΑΚΙ



ΣΑΒΒΑΤΟ 8-6-213

Η ΡΑΦΗΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΛΟΥΤΡΑΚΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2020 Το τρένο θα... σφυρίξει και πάλι για Λαύριο
Νέα πνοή στην περιοχή του Λαυρίου, το οποίο πριν από περίπου 100 χρόνια αποτελούσε κέντρο ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας, θα δώσει η επέκταση του Προαστιακού από το Κορωπί στο λιμάνι του Λαυρίου.
Η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρόμου της Λαυρεωτικής, τμήματα του οποίου σώζονται μέχρι σήμερα, είχε κατά καιρούς ανακοινωθεί από διάφορες ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, ωστόσο, τώρα φαίνεται ότι η ΕΡΓΟΣΕ, η εταιρεία που κατασκευάζει τα έργα του ΟΣΕ το έχει προγραμματίσει προωθώντας τις σχετικές μελέτες και επιχειρώντας να εντάξει το έργο στο επόμενο ΚΠΣ.
Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο καθώς αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 300.000 ανθρώπους οι οποίοι, σύμφωνα με την εκτίμηση σχετικής μελέτης, θα κινούνται με το συγκεκριμένο μέσο.

Νέα γραμμή μήκους 31 χλμ.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, προβλέπεται επέκταση του Προαστιακού μήκους 31 χλμ., με ταχύτητα κίνησης των συρμών στα 120 χλμ. την ώρα.
Η προτεινόμενη γραμμή θα φτάνει από το «Ελ. Βενιζέλος» στην Κερατέα, ακολουθώντας την ιστορική χάραξη του τρένου της Λαυρεωτικής, όμως στη συνέχεια θα συνεχίζει με νέα χάραξη με κατεύθυνση Νοτιοανατολικά, θα περνάει από σήραγγα μήκους 1,4 χλμ. στα Βίλια, θα παρακάμπτει τον αρχαιολογικό χώρο του Θορικού, θα διασχίζει το Μαρκόπουλο και θα καταλήγει στο λιμάνι του Λαυρίου.
Όπως προβλέπει η σχετική προμελέτη, θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί σε Μαρκόπουλο και Λαύριο, αντίστοιχα, και συνολικά επτά στάσεις σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη,
Περιγυάλι, Θορικό και Λαύριο. Καθότι η επέκταση του προαστιακού εντάσσεται στα Διευρωπαϊκά δίκτυα, μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ έχει ενταχθεί και στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής.

ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
Αλλες επεκτάσεις
Σημαντική είναι και η επέκταση μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας που θα φέρει χιλιάδες νέους επιβάτες καθώς θα εξυπηρετεί αναπτυσσόμενες περιοχές όπως είναι το Ντράφι και το Πικέρμι.
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020, ενώ συνδέεται άμεσα και με τη σχετική επέκταση της Αττικής Οδού στη Ραφήνα καθώς στο μέσο του άξονα έχει προβλεφθεί η κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών.
Επόμενη επέκταση είναι ένας μικρός κλάδος της γραμμής προς Κιάτο που θα εξυπηρετεί τον Ισθμό της Κορίνθου και το Λουτράκι.
Η μετρική σιδηροδρομική γραμμή Ισθμού – Λουτρακίου λειτούργησε από το 1954 μέχρι τη δεκαετία του 60, και από το 1991 έως το 2005 οπότε και καταργήθηκε.

Με ιστορία από το 1882
Το ιστορικό τρένο της Λαυρωτικής ανήκε στους πάλαι ποτέ Σιδηροδρόμους Αττικής. Μάλιστα, έξι χιλιόμετρα γραμμής έχουν επιβιώσει μέχρι τις ημέρες μας και ανήκουν στην πρώην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ). 
Οι Σιδηρόδρομοι Αττικής δημιουργήθηκαν με τον νόμο 1047/1882 με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας των Μεταλλουργείων Λαυρίου --επί διευθύνσεως Φωκίωνος Νέγρη- για την κατασκευή και εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από Αθήνα έως Λαύριο, πλάτους ενός μέτρου, «μετά διακλαδώσεως εκ Χαλανδρίου μέχρι Κηφισσιάς».
Στις 15 Φεβρουαρίου 1901 με τον νόμο 2825/1901 συνήφθη συμπληρωματική σύμβαση, με την οποία η εταιρεία ανέλαβε να κατασκευάσει άλσος στην Κηφισιά με δαπάνη 600.000 δρχ. Ο εν λόγω σιδηρόδρομος δόθηκε προς εκμετάλλευση το 1885, είχε μήκος 73,5 χλμ. και για την κατασκευή του δαπανήθηκαν 5,7 εκατ. δραχμές της εποχής. Η ανάπτυξη του Λαυρίου προσέφερε στους Αττικούς Σιδηροδρόμους αξιόλογη επιβατική κίνηση, η οποία διεκόπη όταν το Λαύριο άρχισε να παρακμάζει. Ο τότε μέτοχος, η παλιά Ηλεκτρική Εταιρεία του Λαυρίου προσπάθησε μέσα από δάνεια να συγκρατήσει την πτώση της εταιρείας, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατόν, λόγω του πολέμου και, κυρίως, του αναδυόμενου ανταγωνισμού από το αυτοκίνητο.
Στη συνέχεια, η εταιρεία Power & Traction, η οποία είχε υπογράψει σύμβαση παραχώρησης με το Δημόσιο για την παραγωγή και διανομή ηλεκτρικού ρεύματος σε ακτίνα 20 χλμ. από την πλατεία Ομονοίας, αλλά και τη λειτουργία κι εκμετάλλευση του Τραμ και του τότε δικτύου των σημερινών ΗΣΑΠ (Πειραιάς - Ομόνοια), αγόρασε το 90% των μετοχών των Σιδηροδρόμων Αττικής.
Το 1929, με το νόμο 4420, η μεν κύρια γραμμή του Λαυρίου από το Ηράκλειο έως το Λαύριο παραχωρήθηκε στους ιστορικούς Σιδηροδρόμους Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ), έναντι 11 εκατ. δρχ, ενώ η γραμμή Αθηνών - Κηφισιάς πέρασε στην Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (ΗΕΜ), που λειτουργούσε έως τότε το εκτεταμένο δίκτυο Τραμ των Αθηνών, με την υποχρέωση να γίνει ηλεκτροκινούμενο και να κατασκευάσει με δική του δαπάνη την ενωτική γραμμή από τους Μύλους έως το Ηράκλειο.

της Μαρίας Μόσχου

ΠΗΓΗ: http://www.imerisia.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου