Πέμπτη 2 Μαΐου 2013

ΕΡΕΥΝΑ - Πως μας κλέβουν οι πολυεθνικές απο το ράφι


 ΠΕΜΠΤΗ 2-5-2013

Συνεχώς διαφημίζουν την ευαισθησία και την στήριξη τους στους δοκιμαζόμενους Έλληνες καταναλωτές. Πολλοί εξ αυτών κλήθηκαν μέχρι και στο Μέγαρο Μαξίμου από τον αρμόδιο υφυπουργό Νότη Μηταράκη για να συναντήσουν τον πρωθυπουργό με στόχο να εγγυηθούν τις θέσεις εργασίας και να μιλήσουν για τους τρόπους με τους οποίους θα βοηθήσουν την ελληνική οικονομία.

Του ΚΛΕΩΝΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ από την εφημερίδα "ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ"

Να όμως που μεγάλη έρευνα που σήμερα ξεκινάνε τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» πιάνει μεγάλους πολυεθνικούς παίκτες κυριολεκτικά με «τη γίδα στην πλάτη». Κι αυτό διότι πολυδιαφημισμένες επιχειρήσεις που συχνά πυκνά τις συναντούμε και σε βραβεύσεις τύπου «Best workplaces» μπορεί να φέρονται καλά στους εργαζόμενους τους, δεν φέρονται όμως καθόλου καλά στους καταναλωτές. Μιλάμε για τις επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες αισχροκερδούν, όπως θα αποδείξουμε παρακάτω, ανοικτά, ανερυθρίαστα δίχως να λαμβάνουν υπόψην τη δύσκολη συγκυρία που ο απλός Έλληνας πολίτης περνά. Επιχειρήσεις που φθάνουν να πουλάνε στο λιανεμπόριο έως και 300% ακριβότερα από όσο πουλάνε στους χονδρεμπόρους με αποτέλεσμα τόσο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να μην μπορούν να χαμηλώνουν τις τιμές όσο – και το χειρότερο – όλοι εμείς να αναγκαζόμαστε να αγοράζουμε πολύ ακριβότερα από ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη τα αγαθά πρώτης ανάγκης.
Ας ξετυλίξουμε όμως το κουβάρι της αισχροκέρδειας μιας σειράς επιχειρήσεων των οποίων τα είδη καθημερινά εμπιστεύονται εκατομμύρια Έλληνες πολίτες. 
Η εταιρεία Procter & Gamble στους πιο πολλούς δεν είναι πολύ γνωστή. Όμως προϊόντα όπως το Ariel, το Pantene, το Fairy, τα Gillette, οι Always ή τα Pampers χρησιμοποιούνται κατά κόρον και είναι διάσημα. 
Διαβάζαμε λοιπόν πριν από λίγο καιρό πως η αμερικανική πολυεθνική θα προχωρήσει σε γενναίες μειώσεις για να ανακουφίσει τους ταλαιπωρημένους συμπολίτες μας. Ειδικότερα η ανακοίνωση του ομίλου έγραφε μεγαλοστόμως και σχεδόν συγκινητικά «Η Procter & Gamble, προχωρά άμεσα σε σημαντική μείωση των τιμών στα Pampers με στόχο να βοηθήσει την ελληνική οικογένεια να συνεχίσει να προσφέρει την καλύτερη φροντίδα στα μωρά της ακόμη και στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία.
 Η μείωση της τιμής η οποία θα κυμαίνεται, ανάλογα με τη συσκευασία, μεταξύ 12% & 17%, θα εστιάσει στα πιο ταχυκίνητα μεγέθη της σειράς έτσι ώστε να υπάρξει πραγματικό όφελος για τον καταναλωτή ενώ θα αγγίξει συσκευασίες που αφορούν όλες τις βρεφικές ηλικίες προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες όλων των οικογενειών». 
Μάλιστα ο Ολλανδός κ. Robert van Pappelendam, Γενικός Διευθυντής της P&G στην Ελλάδα που στα μέσα Δεκέμβρη μάλιστα συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό δήλωσε σχετικά «H πρωτοβουλία αυτή έρχεται ως συνέχεια των δράσεων που έχουμε αναπτύξει τα τελευταία χρόνια για την στήριξη της ελληνικής οικογένειας. Θεωρούμε υποχρέωσή μας, αυτή την περίοδο, να στηρίξουμε την οικογένεια και να βοηθήσουμε τη μητέρα να συνεχίσει να προσφέρει το καλύτερο για το μωρό της χωρίς ανεπιθύμητους συμβιβασμούς». Θα έλεγε λοιπόν κανείς πως η πολυεθνική πραγματικά υπερβαίνει τον εαυτό της και βάζει «πλάτη» στα δύσκολα. Κατά πόσο όμως είναι έτσι τα πράγματα;
Στοιχεία λοιπόν που σήμερα φέρνει στο φως η εφημερίδα μας αποδεικνύουν πως η γνωστή πολυεθνική όχι μόνο δεν μείωσε τις τιμές της αλλά αντιθέτως καταδολίευσε με τις πρακτικές που ακολούθησε το καταναλωτικό κοινό.
 Για την ακρίβεια πρόκειται για έναν εμπαιγμό καθώς η εταιρεία ανακοίνωσε μεν μειώσεις τιμών όμως ξέχασε μια ...λεπτομέρεια. 
Ξέχασε δηλαδή να πει πως μπορεί οι τιμές να μειώθηκαν μεν, όμως ταυτόχρονα μειώθηκαν και τα τεμάχια της κάθε συσκευασίας. Όπως διαπιστώνετε στον πίνακα 1 που παρουσιάζουμε, η εταιρεία μπορεί για παράδειγμα να μείωσε την αρχική τιμή των 8,183 ευρώ στη συσκευασία της πάνας Pampers Act Fit στα 7,628 ευρώ τον Φεβρουάριο του 2013 όμως επί της ουσίας η τιμή όχι απλά δεν μειώθηκε αλλά ουσιαστικά αυξήθηκε.
 Πως; Με το εξής τέχνασμα: ενώ αρχικά η εταιρεία αναφερόταν σε συσκευασία 25τεμαχίων, χωρίς να ενημερώσει τους Έλληνες καταναλωτές τη μείωσε κατά δύο τεμάχια και την έφθασε στα 23 τεμάχια. Με αυτή τη «μαγική κίνηση» αντί ουσιαστικά να πέσει το κόστος του προϊόντος αντιθέτως ανέβηκε ανά τεμάχιο από τα 0,32732 ευρώ στα 0,33165 ευρώ. Άρα η διαφήμιση της εταιρείας περί μείωσης ήταν παραπλανητική αφού επί της ουσίας υπήρξε αύξηση!
Όμως και τα υπόλοιπα παραδείγματα του πίνακα είναι αποκαλυπτικά του τρόπου με τον οποίο δρα η πολυεθνική. Τον Ιανουάριο του 2013 τα Pampers MAXI 7-18 KG των 46 τεμαχίων πωλούνταν 12,833 ευρώ. Η ίδια συσκευασία με τρία τεμάχια όμως λιγότερα τον Φεβρουάριο του 2013 πωλούνταν προς 12,486 ευρώ. Αν δούμε όμως την τεμαχιακά αξία με τα τρία λιγότερα κομμάτια ητιμή επί της ουσίας αυξήθηκε από 0,27 ευρώ το pamper σε 0,29 ευρώ! Τα παραδείγματα όπως θα δείτε στον πίνακα είναι αποκαλυπτικά.


Η LIDL και η προμήθειες από την Ιταλία
Την στιγμή όμως που συμβαίνουν τα παραπάνω κι άλλη μια πολυεθνική που παρουσιάζεται ως «φθηνή» και «φιλελληνική» η γερμανική LIDL φαίνεται να πραγματοποιεί στρεβλή διαφήμιση περί δήθεν «ελληνικών τροφίμων» και οπωροκηπευτικών που πουλάει στα ράφια της. Σύμφωνα με έγκυρες λοιπόν πηγές μας, η εταιρεία παρά τη διαφήμιση των τροφίμων της και των σχέσεων που διατρανώνει πως έχει με Έλληνες παραγωγούς, τα περισσότερα φρούτα της τα εισαγάγει από την Ιταλία και μάλιστα από την εταιρεία Frui Services. Έγκυρες πηγές των 'Παραπολιτικών» αναφέρουν πως ήδη σε εξέλιξη βρίσκεται έλεγχος για το κατά πόσο υπάρχει ενδεχόμενο παράλληλης εισαγωγής αυτών των ειδών και φυσικά φορολογικών παραβάσεων, ενώ σίγουρα οι εκπρόσωποι του υπουργείου Ανάπτυξης θα πρέπει να ασχοληθούν και με το ότι οι καταναλωτές νομίζουν πως αγοράζουν φρούτα και λαχανικά από την πατρίδα μας αν και η αλήθεια είναι πως αυτά έρχονται από μια τρίτη χώρα. Παράλληλα, η γερμανική πολυεθνική συνεχίζοντας μια μακρά όπως εξελίσσεται παράδοση κόλπων από τις επιχειρήσεις της χώρας της, πουλάει στη χώρα μας τα είδη πολύ πιο ακριβά από ότι στη Γερμανία αν κι εδώ διατρανώνει πως είναι πάρα πολύ φθηνή. 

O μέσος όρος της εταιρείας Lidl στα τρόφιμα σε ό,τι αφορά τις τιμές όπως δημοσιεύεται σε έρευνα του γνωστού κλαδικού περιοδικού Regal Magazine τον Σεπτέμβριο του 2012 και η οποία περιλαμβάνει και την Ελλάδα στο σύνολο των χωρών, δείχνει πως η LIDL αν και προωθεί την ιδά πως είναισαφώς φθηνότερη των σούπερ μάρκετ επί της ουσίας είναι πιο ακριβή ακόμα και από την γαλλική Carrefour ή την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Knaufland και Penny. Το μέσο καλάθι της γερμανικής εταιρείας σε τρόφιμα και είδη άμεσης ανάγκης είναι στα 30,85 ευρώ όταν στη γαλλική πολυεθνική για τα ίδια είδη φθάνει στα 26,25 ευρώ και στις άλλες δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ στα 26,89 ευρώ και 29,27 ευρώ αντίστοιχα. Άρα ο μύθος της φθηνής LIDL είναι καθαρά επικοινωνιακός κι όχι ουσιαστικός.
Θα πρέπει να σημειώσουμε πως η εταιρεία το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο της καμπάνιας της έχει θέσει την ελληνικότητα των προμηθευτών της αν και η Ιταλία έχει σημαντικό μέρος των τροφίμων που εμείς νομίζουμε ως ελληνικά.


Πολυεθνικές δύο ταχυτήτων
Σαν να μην έφθαναν όμως τα παραπάνω κι άλλες επιχειρήσεις έχουν βρει τρόπους να κατατρώγουν το εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών δίχως να σέβονται την κακή συγκυρία και την φτώχεια πολλών συμπολιτών μας. Την επόμενη εβδομάδα θα παρουσιάσουμε στοιχεία – φωτιά για τις πολυεθνικές Colgate Palmolive, Reckitt Benckiser, Unilever, Johnson & Johnson, Henkel και τον τρόπο με τον οποίο φθάνουν να πουλάνε πολύ ακριβά τα είδη τους στην Ελλάδα. Στοιχεία που δείχνουν πως οι άμεσοι συνομιλητές της κυβέρνησης θεωρούν τη χώρα μας ξέφραγο αμπέλι και τους καταναλωτές ...ιθαγενείς στους οποίους πετάνε χάνδρες. Πιο συγκεκριμένα στον μεγάλο φάκελο της αισχροκέρδειας που τα Παραπολιτικά ανοίγουν θα δείξουμε πως η Ελλάδα φθάνει να είναι πιο ακριβή από τρίτες χώρες, γιατί οι πολυεθνικές πουλάνε έως και 300% φθηνότερα στο χονδρεμπόριο έναντι του λιανεμπορίου και πως έχει στηθεί ένα απίστευτο γαϊτανάκι παράλληλων πωλήσεων από επιχειρήσεις της χώρας. Κι αυτά καθώς προϊόντα όπως τα Finish, Calgon, ΑΧΕ, Dove, Johnson's Baby, Pampersm Ariel, Fairy, FA καταλήγουν στους Έλληνες καταναλωτές έως και 120% ακριβότερα όταν στο χονδρεμπόριο και στην εταιρεία της βορείου Ελλάδος Βασιλαγάς πωλούνται πολύ φθηνότερα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Henkel Hellas η οποία πουλάει τη συσκευασία του αποσμητικού FA Sport Doub Pow Fresh 0,76 ευρώ στο χονδρεμπόριο και 2,88 ευρώ στα σούπερ μάρκετ. Γιατί άραγε τέτοια διαφορά; Το ίδιο συμβαίνει και με την οδοντόκρεμα Colgate Fluor 100ml που στο χονδρεμπόριο πωλείται προς 0,76 ευρώ και στο λιανεμπόριο 2,42 ευρώ.

ΠΗΓΗ: http://www.fpress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου