Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013

ΚΑΤΑΡΓΟΥΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ ΛΟΓΩ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ

photo

08/01/2013
Σιδηροδρομικές εταιρείες έχουν ακυρώσει 46 διεθνείς διαδρομές από τις αρχές Δεκεμβρίου.
Της Κατίτσα Ντιούροβιτς για τους Southeast European Times στο Βελιγράδι -- 08/01/13

Αμέτρητες διεθνείς σιδηροδρομικές διαδρομές στη Νοτιοανατολική Ευρώπη έχουν ακυρωθεί τον τελευταίο μήνα. [Κατίτσα Ντιούροβιτς/SETimes]
Επικαλούμενες οικονομικές δυσκολίες και μικρό αριθμό επιβατών, σιδηροδρομικές εταιρείες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη ακύρωσαν 46 διεθνείς διαδρομές από τις αρχές Δεκεμβρίου. Οι ακυρώσεις αποτελούν ένδειξη των ευρύτερων προβλημάτων που αντιμετωπίζει το σιδηροδρομικό σύστημα της περιοχής, το οποίο έχει λάβει μηδαμινές επενδύσεις από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η μέση ηλικία των σιδηροδρομικών αμαξοστοιχιών είναι 30 με 45 έτη, και ως αποτέλεσμα, οι σιδηρόδρομοι δεν είναι αποδοτικοί από άποψη κατανάλωσης καυσίμων και συχνά αναξιόπιστοι.
Επί του παρόντος υπάρχει μόνο ένα τρένο που συνδέει την Κροατία και τη Δυτική Ευρώπη με τη Σερβία και μόνο μία σύνδεση μεταξύ Ουγγαρίας και Σερβίας. Δεν υπάρχουν διεθνείς τρένα από Βοσνία και Ερζεγοβίνη (Β-Ε), και κανένα τρένο προς Σόφια, Ιστανμπούλ ή Βουκουρέστι. Η Ελλάδα κατήργησε όλες τις διεθνείς σιδηροδρομικές διαδρομές το 2010 λόγω οικονομικής ζημίας.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, μόνο το 2,5 τοις εκατό του Σερβικού σιδηροδρομικού δικτύου μπορεί να φτάσει ταχύτητες 100 έως 120 χλμ./ω. Το ένα τέταρτο των τρένων της Σερβίας μπορεί να πάει μόνο με 30 χλμ./ω. Ο Νεμπόισα Μπόγιοβιτς, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Βελιγραδίου, στη Σχολή Μεταφορών και Μηχανικής Κυκλοφορίας, δήλωσε πως η Σερβική κυβέρνηση πρέπει να πράξει περισσότερα για να στηρίξει το σιδηροδρομικό σύστημα.
«Δεν υπάρχει ανταγωνισμός, αγορά ή επιχειρηματικό μοντέλο οργάνωσης», δήλωσε ο Μπόγιοβιτς. «Το κράτος πρέπει να βοηθήσει μέσω του μηχανισμού οικονομικών υποχρεώσεων δημοσίων υπηρεσιών, ο οποίος υιοθετήθηκε από τη Σερβία το 2005, ωστόσο, δυστυχώς, δεν έχει εφαρμοστεί».
Αν και οι Σερβικοί σιδηρόδρομοι πρέπει να πληρώσουν για να χρησιμοποιήσουν διεθνείς υποδομές, τα ξένα τρένα που εισέρχονται στη χώρα δεν πληρώνουν τέλη επειδή δεν απαιτείται από κάποιο Σερβικό νόμο.
Μέχρι πρόσφατα, οι Ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές διοικήσεις εισέπρατταν το κόστος υποδομών για όλα τα διεθνή τρένα που χρησιμοποιούσαν τις γραμμές τους. Ωστόσο έχει αρχίσει να γίνεται σχεδόν τακτική πρακτική των χωρών να επιδοτούν λιγότερο τη διεθνή κυκλοφορία επιβατών και να χρεώνουν τέλη από σιδηροδρομικές εταιρείες για χρήση σιδηροδρομικών υποδομών.
Οι σιδηροδρομικές διαδρομές για τα Δυτικά Βαλκάνια και τη Δυτική Ευρώπη διακόπηκαν όταν οι Κροατικοί σιδηρόδρομοι θέσπισαν ετήσιο τέλος 700.000 ευρώ για πρόσβαση στις σιδηροδρομικές υποδομές, το οποίο ήταν εξαιρετικά ακριβό για τους σιδηρόδρομους Σερβίας και Β-Ε. Το μέσο ετήσιο τέλος άλλων χωρών είναι μεταξύ 800.000 και 1 εκατ. ευρώ.
Η Μιχαέλα Τομουράντ-Σουσάκ, εκπρόσωπος Τύπου των Κροατικών σιδηροδρόμων δήλωσε στουςSETimes πως οι ζημίες από διεθνείς γραμμές κυμαίνονται από 99.000 έως 343.000 ευρώ.
Πολλά τρένα στην περιοχή είναι πεπαλαιωμένα και πολυέξοδα στην κατανάλωση καυσίμων [Γκαμπριέλ Πετρέσκου/SETimes]
«Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και λόγω των συνθηκών στην αγορά τέτοιου είδους ζημίες δεν μπορούν να αγνοηθούν. Έπρεπε να αρχίσουμε να χρεώνουμε τέλη», δήλωσε η Τομουράντ-Σουσάκ. Ο Μπόγιοβιτς ανέφερε πως οι χώρες πρέπει να συνεργαστούν στη βελτίωση των περιφερειακών σιδηροδρόμων.
photo«Απομονωμένα και μικρά σιδηροδρομικά δίκτυα στα Βαλκάνια δεν μπορούν να είναι αποδοτικά», δήλωσε ο Μπόγιοβιτς. «Υπάρχει μόνο μία λύση: άνοιγμα της αγοράς. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι εναρμονισμός του σιδηροδρομικού συστήματος ώστε να επιτύχουμε αποτελέσματα και να αυξήσουμε την αποδοτικότητα».
Παρά τις πρόσφατες περικοπές αλλού, η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία CFR Calatori της Ρουμανίας προσπαθεί να ανοίξει ξανά διεθνείς γραμμές. Ο Στεφάν Ροσεάνου, ο οποίος διορίστηκε γενικός διευθυντής της CFR Calatori το καλοκαίρι του 2012, έχει σχέδια προς υλοποίηση.
«Αρχίσαμε να βελτιώνουμε τις λειτουργίες των τρένων σε σχέση με την Ουγγαρία», δήλωσε ο Ροσεάνου στουςSETimes. «Τον επόμενο μήνα θέλουμε να ξεκινήσουμε νέες υπηρεσίες στο δυτικό τμήμα της Ρουμανίας, για να συνδέσουμε Σερβικές και Ρουμανικές πόλεις με τρένα, καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Μόλις τεθεί σε λειτουργία η δεύτερη γέφυρα μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας θα φέρουμε νέα τρένα για να συνδέσουμε το Βουκουρέστι και την Κραϊόβα από τη Ρουμανία στη Βιντίν και άλλες Βουλγαρικές πόλεις.

ΠΗΓΗ: http://www.setimes.com/cocoon/setimes/xhtml/el/features/setimes/features/2013/01/08/feature-04

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου