Κυριακή, 30 Απριλίου 2017

Τα θαυματουργά αμύγδαλα

ΚΥΡΙΑΚΗ  30-4-2017



Όλοι οι ξηροί καρποί, αποτελούν καλές πηγές πρωτεϊνών, βιταμινών, αντιοξειδωτικών ουσιών, φυτικών ινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων. 
Είναι πλούσια σε λιπαρά, ενώ δεν περιέχουν χοληστερόλη. Έτσι και τα αμύγδαλα, αποτελούν μια εύκολη, καλή και υγιεινή επιλογή.

Μπορούν να φαγωθούν ωμά ή ψημένα και αλατισμένα. 
Οι αρχαίοι Έλληνες, οι Χετταίοι, οι Ρωμαίοι και οι Ευρωπαίοι τον Μεσαίωνα τα χρησιμοποιούσαν και στην μαγειρική, κάτι που γίνεται ακόμα και σήμερα. 
Επίσης καβουρντισμένα και τριμμένα, λιωμένα ή και ολόκληρα χρησιμοποιούνται και στη ζαχαροπλαστική. 
Στην Ελλάδα γνωστά γλυκά που παρασκευάζονται με βάση τα αμύγδαλα είναι τα αμυγδαλωτά. 
Τέλος τα αμύγδαλα χρησιμοποιούνται ευρύτατα στη γέμιση σοκολάτας.

Οι φυτικές ίνες που περιέχει το αμύγδαλο, συμβάλλουν στη ρύθμιση, τη βελτίωση του γλυκαιμικού και λιπιδαιμικού προφίλ, αλλά και στην ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος.

Σύμφωνα με πολυετή έρευνα του πανεπιστημίου του Harvard, η κατανάλωση ξηρών καρπών σε συχνότητα μεγαλύτερη από 4 φορές την εβδομάδα, προλαμβάνει την εμφάνιση του διαβήτη τύπου 2 σε ποσοστό 27%.

Τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα που περιέχονται στα αμύγδαλα, συμβάλλουν επίσης στη μείωση των λιπιδίων στο αίμα. 

Τα ω-3 και ω-6λιπαρά οξέα (7-10% των προσλαμβανόμενων θερμίδων) συντελούν σημαντικές λειτουργίες στον ανθρώπινο οργανισμό. Είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη και λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου, συνεπώς, ιδιαίτερα σημαντικά για τις εγκύους και τα παιδιά.

Επιπροσθέτως, συμβάλλουν στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και στην προφύλαξη από τις ιώσεις, στην αναπαραγωγή, στο σχηματισμό ορμονών, εμφανίζουν αντιφλεγμονώδη δράση (έναντι της αθηρωμάτωσης) και άλλες σημαντικές λειτουργίες. Σύμφωνα με μελέτες συμβάλλουν και στην βραδύτερη εξέλιξη εκφυλιστικών παθήσεων του εγκεφάλου (π.χ. νόσος Alzheimer).

Τα αμύγδαλα περιέχουν και βιταμίνες. 


Η βιταμίνη Ε που περιέχεται σε σημαντική ποσότητα στα αμύγδαλα έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και έτσι προστατεύει τα κύτταρα του οργανισμού από την οξείδωση και κατά συνέπεια την αποφυγή εμφάνισης εκφυλιστικών παθήσεων. Μπορούμε να πούμε ότι, τα αμύγδαλα σε καθημερινή βάση μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη της καρκινογένεσης και άλλων παθήσεων.

Το φυλλικό οξύ που περιέχεται στα αμύγδαλα είναι απαραίτητο στην σύνθεση, διόρθωση και την λειτουργία του DNA και του RNA, αλλά και στον σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες (η έλλειψή του οδηγεί σε εμφάνιση αναιμίας). Δεδομένου ότι συμβάλλει στην αποτροπή βλαβών στο γενετικό υλικό, το φυλλικό οξύ βρέθηκε να συμβάλλει στην πρόληψη κάποιων μορφών καρκινογένεσης.

Είναι επιτακτικής ανάγκης η πρόσληψη του από εγκυμονούσες και παιδιά που βρίσκονται σε περίοδο ταχείας κυτταρικής διαίρεσης και ανάπτυξης.

Σε μικρές ποσότητες περιέχονται και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που είναι απαραίτητες για την λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος.

Οι φυτοστερόλες και τα φλαβονοειδή εμφανίζουν καρδιοπροστατευτική δράση. Οι φυτοστερόλες αναστέλλουν την απορρόφηση της χοληστερόλης από το έντερο και τα φλαβονοειδή εμφανίζουν αντιοξειδωτική δράση.

Το μαγνήσιο και το κάλιο που περιέχουν τα αμύγδαλα συμβάλλουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. 
Η κατανάλωση μικρής ποσότητας ανάλατων ξηρών καρπών μπορεί να επιδράσει θετικά στην υπέρταση!

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την σύνθεση της αιμοσφαιρίνης (συστατικό των ερυθρών αιμοσφαιρίων) και τα αμύγδαλα περιέχουν σίδηρο με χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα (χαμηλή απορρόφηση). Όμως ο συνδυασμός των αμυγδάλων με τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη C (π.χ. ένα ποτήρι φυσικό χυμό πορτοκάλι), οδηγεί σε αύξηση της απορρόφησης ειδικά σε περιόδους νηστείας όπου τρόφιμα όπως το κρέας, το συκώτι (πλούσιες πηγές σιδήρου) δεν καταναλώνονται.

Το ασβέστιο και ο φώσφορος συμβάλλουν στη δημιουργία υγιών και γερών οστών και στην πρόληψη της οστεοπόρωσης. Τα αμύγδαλα μπορούν να αποτελέσουν πηγή ασβεστίου σε περιόδους νηστείας, όπου το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν καταναλώνονται.

Προσοχή όμως θα πρέπει να δοθεί στην ποσότητα! Η κατανάλωσή τους πρέπει να γίνεται με μέτρο, γιατί περιέχουν πολλές θερμίδες λόγω της αυξημένης περιεκτικότητας σε λίπος (1 γραμμάριο λίπους αποδίδει 9 θερμίδες).

Συμπερασματικά η κατανάλωση μικρής ποσότητας ανάλατων αμυγδάλων καθημερινά οδηγεί στην πρόληψη καρδιαγγειακών και άλλων εκφυλιστικών παθήσεων, στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, στην ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και σε πολλές άλλες λειτουργίες. 
Μία χούφτα ανάλατα αμύγδαλα μπορεί να προσφέρει πολλά ευεργετικά αποτελέσματα στον ανθρώπινο οργανισμό.

Μπορούν να φαγωθούν ωμά ή ψημένα και αλατισμένα. 
Οι αρχαίοι Έλληνες, οι Χετταίοι, οι Ρωμαίοι και οι Ευρωπαίοι τον Μεσαίωνα τα χρησιμοποιούσαν και στην μαγειρική, κάτι που γίνεται ακόμα και σήμερα.
Επίσης καβουρντισμένα και τριμμένα, λιωμένα ή και ολόκληρα χρησιμοποιούνται και στη ζαχαροπλαστική. 
Στην Ελλάδα γνωστά γλυκά που παρασκευάζονται με βάση τα αμύγδαλα είναι τα αμυγδαλωτά. 
Τέλος τα αμύγδαλα χρησιμοποιούνται ευρύτατα στη γέμιση σοκολάτας.

        


ΠΗΓΗ. capitalhealth