Παρασκευή, 27 Ιουνίου 2014

Η πάλη των τάξεων ξεκινάει στην Α' Λυκείου

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27-6-2014


Του Χρήστου Κάτσικα











 Κατά μέσο όρο ο ένας στους πέντε μένει μετεξεταστέος ή καλείται να επαναλάβει την τάξη λόγω της αυστηροποίησης των όρων προαγωγής και της Τράπεζας Θεμάτων. Στη Δυτική Αθήνα και στους λαϊκούς δήμους του Πειραιά, το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχίας. 

 Σε δρεπανηφόρο άρμα αναδεικνύεται για τους μαθητές η Τράπεζα Θεμάτων, καθώς, σε συνδυασμό με τις αλλαγές στους όρους προαγωγής, οδηγεί σε δραματική αύξηση των μετεξεταστέων αλλά και των απορριπτόμενων μαθητών στην Α´ τάξη του Λυκείου (Γενικού και ΕΠΑΛ).




Αυτό φανερώνουν τα πρώτα στοιχεία από τα αποτελέσματα των μαθητών που ήδη ανακοινώνονται στα Λύκεια της χώρας. 

Παράλληλα, αν πλησιάσει κάποιος τον φακό του στις οικονομικά και κοινωνικά πιο στερημένες περιοχές, εκεί μπορεί να μιλήσει στην κυριολεξία για σφαγή, αφού ο ένας στους πέντε μαθητές, κατά μέσο όρο, μένει μετεξεταστέος ή καλείται να επαναλάβει την τάξη.

H μεγάλη σχολική αποτυχία των μαθητών της Α´ Λυκείου ανάγκασε το υπουργείο Παιδείας να προβεί σε αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της βαθμολογίας την Πέμπτη 26 Ιουνίου, στο και 5΄ της έκδοσης των αποτελεσμάτων!

Το email που έλαβαν τα σχολεία έλεγε τα εξής: 

«Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι μέχρι τώρα στις Φυσικές Επιστήμες, αν ο μαθητής σε ένα από τα κλαδικά μαθήματα (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) είχε βαθμό κάτω από τη βάση, τότε παραπεμπόταν στο μάθημα. 
Πλέον, αν σε ένα από τα κλαδικά μαθήματα (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) έχει βαθμό κάτω από τη βάση, αλλά ο βαθμός του μαθήματος Φυσικές Επιστήμες (που προκύπτει από τα 3 κλαδικά μαθήματα) είναι πάνω από τη βάση, τότε ο μαθητής προάγεται. 
Παρακαλείστε να προβείτε σε νέα έκδοση αποτελεσμάτων».

Συντριπτικά είναι τα στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα και αφορούν τις επιδόσεις των μαθητών της Α´ Λυκείου, οι οποίοι, ως γνωστόν, διαγωνίστηκαν φέτος για πρώτη χρονιά με την Τράπεζα Θεμάτων αλλά και με δυσμενέστερους όρους προαγωγής.

Ενώ τα δύο τελευταία χρόνια το ποσοστό των μετεξεταστέων ή απορριπτόμενων μαθητών στην Α´ Λυκείου δεν ξεπερνούσε κατά μέσο όρο το 6%, την πρώτη χρονιά της εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων και της αυστηροποίησης των προϋποθέσεων για την προαγωγή των μαθητών αυξήθηκαν σημαντικά τα αντίστοιχα ποσοστά.

Σε ένα σημαντικό δείγμα Λυκείων ο αριθμός των μαθητών που καλούνται να επαναλάβουν τις εξετάσεις σε κάποιο μάθημα τον Σεπτέμβριο είναι αυξημένος και την ίδια ώρα το ποσοστό των ανεξεταστέων σε διάφορους δήμους του Λεκανοπεδίου και σε διάφορους νομούς της χώρας οριοθετεί μια ανισοκατανομή που συνοψίζεται στο ότι η κοινωνική ανισότητα διευθύνει τη σχολική. 

Η κοινωνική διαίρεση του χώρου είναι εμφανής, με αποτέλεσμα να μας δίνει το δικαίωμα να επιβεβαιώσουμε το «παράδοξο» ότι «η Αττική δεν είναι μία» στα ποσοστά των μετεξεταστέων.

Από τη μια βρίσκεται η ΒΑ Αττική των υψηλότερων εισοδημάτων (Μαρούσι, Κηφισιά, Ψυχικό, Αγία Παρασκευή, Βούλα, Βουλιαγμένη, Γλυφάδα κ.λπ.), η οποία στο δείγμα μας παρουσιάζει ποσοστό μετεξεταστέων κατά μέσο όρο 9% και από την άλλη, η Αθήνα μετά τον Κηφισό (Περιστέρι, Αιγάλεω, Ιλιον κ.λπ.) και οι λαϊκοί δήμοι του Πειραιά (Πέραμα, Κερατσίνι, Νίκαια, Δραπετσώνα) όπου το ποσοστό των μετεξεταστέων ανέρχεται στο 22,5%.

Η περιφέρεια

Η ίδια διάκριση, τηρουμένων των αναλογιών, παρουσιάζεται και στην περιφέρεια της χώρας. Η ύπαιθρος διαφόρων νομών σε σχέση με τις πρωτεύουσές τους παρουσιάζει σημαντική απόκλιση στα ποσοστά των μετεξεταστέων μαθητών, καθώς η μεγαλύτερη αποτυχία καταγράφεται στα Λύκεια της υπαίθρου.

Είναι φανερό ότι οι πρόσφατες εκπαιδευτικές αλλαγές, οι όροι λειτουργίας και οι προδιαγραφές του νέου Λυκείου οδηγούν σε εκπαιδευτική Ηρωδιάδα! 

Μαζί με την υποεκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας έρχεται να επιχειρήσει τη μαζική έξωση των αδυνάτων. 
Η λυκειακή βαθμίδα επιφορτίζεται όχι να προετοιμάσει το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού αλλά να διαπιστώσει-νομιμοποιήσει την ικανότητα εκείνων που προορίζονται να φοιτήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αυτό αποδεικνύει περίτρανα ότι στο «σχολείο που αλλάζει» η υποεκπαίδευση, στην οποία είχαν καταδικαστεί χρόνια τώρα οι «μαθητές που δεν έπαιρναν τα γράμματα», μεταλλάσσεται αργά και επίσημα, με μοχλό την Τράπεζα Θεμάτων και την αυστηροποίηση των όρων προαγωγής, σε μαζική απόρριψη από το Λύκειο μαθητευόμενων ηλικίας 15 ετών. 

Φυσικά, φαίνεται καθαρά σε ποια κοινωνική πλευρά θα οριοθετούνται. Οι μη ευνοημένοι μαθητές καλούνται να παίξουν τον ρόλο της Ιφιγένειας για να φυσήξει ούριος άνεμος στον κυρίαρχο στόχο για κατάρτιση, αντί για εκπαίδευση, και φτηνό εργατικό δυναμικό μέσω της γενικευμένης μαθητείας.

Η χαριστική χρονιά!

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να κάνουμε μια σημαντική παρατήρηση. Τα βαθμολογικά αποτελέσματα φέτος θα ήταν σαφώς χειρότερα αν την τελευταία στιγμή δεν γινόταν ένα «ρετουσάρισμα» τόσο από το υπουργείο Παιδείας όσο και από την πλειονότητα των εκπαιδευτικών. Για διαφορετικούς, βεβαίως, λόγους.

Το υπουργείο Παιδείας κατά την προσφιλή του τακτική, για να αποσπάσει τη συναίνεση των γονέων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών, φρόντισε να αφαιρέσει την τελευταία στιγμή θέματα πολύ δύσκολα, τα οποία περιείχε η Τράπεζα Θεμάτων, και παράλληλα έκανε μερικές διορθωτικές κινήσεις, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάποιες περιπτώσεις και δεύτερης κλήρωσης θέματος.

Επίσης, για καλύτερο «πλασάρισμα» της Τράπεζας Θεμάτων έδειξε χαλαρότητα στους όρους με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί διαχειρίζονταν τα αποτελέσματα. 
Είχε, βεβαίως, τους λόγους του και τα σχέδιά του. 
Το αποκορύφωμα; Μπροστά στη μεγάλη κατακραυγή προχώρησε σε αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της βαθμολογίας την Πέμπτη 26 Ιουνίου, στο και 5΄ της έκδοσης των αποτελεσμάτων στα Λύκεια!

Από εντελώς αντίθετη πρόθεση, από τη συναίσθηση του παιδαγωγικού τους ρόλου, οι εκπαιδευτικοί στη συντριπτική πλειονότητά τους φρόντισαν να δημιουργήσουν τους όρους έτσι ώστε να μην «αφανιστεί» ένα μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού.

Αισθανόμενοι τι σημαίνει η αναγκαστική επιβολή μιας εξεταστέας ύλης που «δεν βγαίνει», ιδιαίτερα σε περιοχές που η φτώχεια και η ανεργία πριμοδοτούν μορφωτικά μειονεκτήματα, κατανοώντας ότι οι μισο-πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις θα απογειώσουν την αποτυχία των μαθητών τους, προσπάθησαν να μειώσουν τις απορριπτικές επιδόσεις είτε κάνοντας ευκολότερα τα θέματα που έβαζαν οι ίδιοι, είτε ανεβάζοντας την προφορική βαθμολογία, είτε βαθμολογώντας με σχετική ελαστικότητα τα γραπτά των μαθητών τους.

Με αυτόν τον τρόπο φρεναρίστηκε για φέτος η απογείωση του αριθμού των μετεξεταστέων-απορριπτόμενων, όμως παρ’ όλα αυτά το ποσοστό είναι τουλάχιστον υπερδιπλάσιο σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.

Οι νέες προϋποθέσεις

Οπως αναφέρθηκε στην αρχή, φέτος μαζί με την Τράπεζα Θεμάτων είχαμε αλλαγές και στους όρους προαγωγής των μαθητών. 

Η νέα ρύθμιση ορίζει ότι για να περάσουν οι μαθητές της Α´ Λυκείου στην επόμενη τάξη, πρέπει να έχουν πιάσει το 10 σε όλα τα βασικά μαθήματα (Αλγεβρα, Γεωμετρία, Νεοελληνική Γλώσσα, Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά).

Πιο συγκεκριμένα, απαραίτητες προϋποθέσεις για την προαγωγή του μαθητή αποτελούν:

α) η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10) και

β) Μ.Ο. προφορικής και γραπτής βαθμολογίας κατά διακριτό γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων: Ελληνικής Γλώσσας, Μαθηματικών τουλάχιστον δέκα (10) και τουλάχιστον οκτώ (8) σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα.

Δηλαδή:

*Εάν ένας μαθητής έχει τον Ιούνιο γενικό βαθμό μικρότερο του 10 επαναλαμβάνει την τάξη.

*Εάν ένας μαθητής έχει τον Ιούνιο γενικό βαθμό τουλάχιστον 10 και δεν ισχύουν οι προϋποθέσεις της περίπτωσης β´ παραπέμπεται τον Σεπτέμβριο. Για να προαχθεί μετά τις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου πρέπει να ισχύουν οι προϋποθέσεις α´ και β´.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, το μεγαλύτερο τμήμα των μαθητών που έμειναν μετεξεταστέοι για τον Σεπτέμβριο ήταν αυτοί που δεν συγκέντρωσαν τη βάση 10 στην Αλγεβρα. 
Ενα άλλο μεγάλο τμήμα «κόπηκε» λόγω χαμηλής βαθμολογίας στη Γεωμετρία και ακολουθεί η Φυσική, η Χημεία και τα Αρχαία.

…………………………………………………………..

ΕΓΙΝΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ…

Απάτη με την Τράπεζα Θεμάτων

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), σε μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας προέβησαν σε ευθεία παραχάραξη ενδοσχολικών διαδικασιών (και πιο συγκεκριμένα της Τράπεζας Θεμάτων για τις εξετάσεις της Α’ Λυκείου) δηλώνοντας πλαστό πρόγραμμα εξετάσεων στο υπουργείο, ενώ έδιναν άλλο στους μαθητές.

Τι έπρατταν οι «εγκέφαλοι» του εν λόγω σχολείου; Δήλωναν επισήμως ότι, π.χ., τη Δευτέρα θα έγραφαν Αλγεβρα. 

Οι μαθητές, βέβαια, έδιναν μάθημα ενδοσχολικώς εξεταζόμενο (που δεν χρειάζεται Τράπεζα Θεμάτων), ενώ το σχολείο έπαιρνε κανονικά τα θέματα από την Τράπεζα, τα έλυνε και έκανε ειδικό φροντιστήριο στους μαθητές, οι οποίοι την επομένη, φυσικά, «αρίστευαν».

Την υπόθεση αυτή διερευνά η Δικαιοσύνη. Προβαίνουμε εδώ στην επισήμανση ότι πλέον οι βαθμοί της Α’ Λυκείου μετρούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις, επομένως γίνεται αντιληπτό το μέγεθος της αλλοίωσης.

Δεν είναι, βέβαια, καινούργια πρακτική αυτή για ορισμένα ιδιωτικά σχολεία. 

Οπως επισημαίνει η ΟΙΕΛΕ, πριν από μερικά χρόνια ανάλογου επιπέδου παραχάραξη ενδοσχολικών εξετάσεων πραγματοποιήθηκε σε μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της επαρχίας, του οποίου επικεφαλής είναι υψηλόβαθμο στέλεχος του Δ.Σ. του ΣΙΕΙΕ.

Τέτοια «κόλπα» δυστυχώς χρησιμοποιούν κι άλλα σχολεία, προφανώς για να καυχάται ο Σύνδεσμος για τη «μεγάλη διαφορά» στην απόδοση μαθητών δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων στην PISA.




ΠΗΓΗ. efsyn