Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - Θαλάσσια αστική συγκοινωνία στον Θερμαϊκό

ΤΡΙΤΗ 25-2-2014

Θαλάσσια αστική συγκοινωνία στον Θερμαϊκό

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗ


«Κάλλιο αργά παρά ποτέ» θα μπορούσε κανείς να πει για την θαλάσσια αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη, όπου φαίνεται πως το «αραχνιασμένο» σχέδιο, το οποίο υπάρχει στα «χαρτιά» πάνω από 25 χρόνια, ίσως αυτή τη φορά καταφέρει να υλοποιηθεί εντός της επόμενης τριετίας. 

Η Θεσσαλονίκη άλλωστε αποτελεί τη μοναδική Ευρωπαϊκή μεγαλούπολη με ένα τόσο εκτεταμένο μέτωπο, το οποίο έχει μείνει αναξιοποίητο εδώ και δεκαετίες, με αποτέλεσμα να μην μπορεί ούτε ένα project της τάξης των 10 εκατ. ευρώ, όπως είναι η αστική συγκοινωνία με καραβάκια, να υλοποιηθεί.

 Ωστόσο, πριν από λίγες ημέρες υπογράφτηκε τελικά Προγραµµατική Σύµβαση για το έργο «Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης», µεταξύ της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, των ∆ήµων Θεσσαλονίκης, Καλαµαριάς και Θερµαϊκού και της «Εγνατία Οδός Α.Ε.».

Η «Εγνατία Οδός» ανέλαβε την ευθύνη της µελετητικής ωρίµανσης και δηµοπράτησης του έργου στο πλαίσιο της προγραµµατικής σύµβασης. 
Για το σκοπό αυτό έλαβε χρηµατοδότηση ενός εκατ. ευρώ για την εκπόνηση των απαιτούµενων µελετών από το Επιχειρησιακό Πρόγραµµα Ενίσχυσης Προσπελασιµότητας (ΕΠΕΠ), σύμφωνα με απόφαση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων, Στράτου Σιμόπουλου. 

Για τις μελέτες απαιτούνται 12 μήνες και στη συνέχεια πάνω από ένας χρόνος για την αδειοδότηση-κατασκευή του κύριου έργου, με αποτέλεσμα η θαλάσσια αστική συγκοινωνία να μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία της περίπου σε τρία έτη.


Θαλάσσια αστική συγκοινωνία στον Θερμαϊκό
 
Εισιτήριο 2-2,5 Ευρώ
 
Το κόστος του έργου τοποθετείται μεταξύ 7 και 10 εκατ. ευρώ, ενώ από το τέλος του ερχόμενου Απριλίου θα προχωρήσει η πιλοτική λειτουργία της θαλάσσιας συγκοινωνίας. 

Ειδικότερα, σε λίγο παραπάνω από δύο μήνες θα νηολογηθούν δύο πλοία, που θα εκτελούν ανά μία ώρα τα δρομολόγια Νέοι Επιβάτες - Θεσσαλονίκη και Καλαμαριά - Θεσσαλονίκη με εισιτήριο 2,5 ευρώ. 
Οι γραμμές θα λειτουργούν με ευθύνη του πλοιοκτήτη, ο οποίος σήμερα έχει δρομολόγια στη γραμμή Σαλαμίνα- Πειραιάς και έχει πάρει σχετική άδεια από το ΥΕΝ και για τη Θεσσαλονίκη.


Θαλάσσια αστική συγκοινωνία στον Θερμαϊκό

Σε μελέτη σκοπιμότητας, που διενήργησε το 2011 η κοινοπραξία «Marnet - Tredit» για λογαριασμό του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προέκυψε ότι για την ανάπτυξη βιώσιμης θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στο Θερμαϊκό κόλπο δύναται να δρομολογηθούν έξι σύγχρονα ταχύπλοα σκάφη τύπου «Καταμαράν», διακοσίων θέσεων, τα οποία θα μεταφέρουν περί τους 15.000 επιβάτες ημερησίως, με εισιτήριο 2 με 2,5 ευρώ, από την πλατεία Ελευθερίας έως τους Νέους Επιβάτες.

Η βασική διαδρομή που μελετήθηκε περιλαμβάνει πέντε στάσεις, στο ύψος της πλατείας Ελευθερίας (αφετηρία-τερματικός σταθμός), στο νέο δημαρχείο, στο ύψος του Μεγάρου Μουσικής, στη μαρίνα Αρετσούς και στους Νέους Επιβάτες (τερματικός σταθμός- αφετηρία), με το συνολικό χρόνο διαδρομής να υπολογίζεται σε 40 λεπτά.

Θαλάσσια αστική συγκοινωνία στον Θερμαϊκό

Απώτερος στόχος είναι να επεκταθεί η θαλάσσια συγκοινωνία και να συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τη Χαλκιδική και την Πιερία. Παράλληλα, η «Εγνατία Οδός» θα μελετήσει και το ενδεχόμενο δημιουργίας λιμενοβραχίονα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συνδεθεί, μέσω θαλάσσης, ο αερολιμένας με το κέντρο της πόλης. 
Για τον λιμενοβραχίονα στο αεροδρόμιο γίνονται συζητήσεις και με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ εφόσον προκύψει ενδιαφέρον και από άλλους δήμους, στα όρια των οποίων μπορούν να υπάρξουν επιπλέον στάσεις της θαλάσσιας συγκοινωνίας, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν στο φορέα εκμετάλλευσης του έργου.

Χρηματοδότηση
 
Θαλάσσια αστική συγκοινωνία στον Θερμαϊκό

Για τη χρηματοδότηση των κατασκευαστικών έργων, θα διερευνηθούν οι σχετικές δυνατότητες άντλησης πόρων από το επόμενο ΕΣΠΑ, δηλαδή από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 και από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ εάν δεν βρεθεί λύση θα γίνει προσπάθεια εξασφάλισης ίδιων πόρων και από τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. 

Μετά την περάτωση των μελετών, θα ακολουθήσει δημοπράτηση της κατασκευής των υποδομών (προβλήτες, στάσεις, πλωτοί κυματοθραύστες και κτιριακές εγκαταστάσεις) και των συνοδών έργων, όπως οι εργασίες οργανισμών κοινής ωφέλειας και μετατόπισης δικτύων, οι αρχαιολογικές εργασίες, οι απαλλοτριώσεις κτλ. 

Σύμφωνα με την προγραμματική συμφωνία, ο ακριβής προϋπολογισμός της κατασκευής των κτιριακών εγκαταστάσεων (στάσεις) θα συναρτηθεί από την επιλογή που θα γίνει στις 20 καλύτερες λύσεις, που είχαν αναδειχθεί στον Αρχιτεκτονικό διαγωνισμό Ιδεών για νέους αρχιτέκτονες του υπουργείου Υποδομών. 
Πάντως, το όλο εγχείρημα ίσως αντιμετωπίσει και αρκετή γραφειοκρατία, καθώς απαιτείται να ζητηθούν άδειες από πλήθος φορέων.


ΠΗΓΗ. imerisia