"Για λόγους βιωματικούς και όχι δημοσίων σχέσεων", 32 πολίτες της Αθήνας, αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, πανεπιστημιακοί, ένας πρώην υπουργός Χωροταξίας και δύο πρώην υφυπουργοί ΠΕΧΩΔΕ απαιτούν να μην ξεκινήσουν οι εργασίες πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου, καθώς δεν έχουν απαντηθεί κρίσιμα ερωτήματα και δεν έχουν διασφαλιστεί οι απαιτούμενες προϋποθέσεις.
Στο σχετικό κείμενο εξηγούν αναλυτικά τους λόγους της αντίθεσής τους και θέτουν σειρά ερωτημάτων. Όπως επισημαίνουν: "Αναγγέλθηκε η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου που θα βασίζεται σε μελέτη που χρηματοδοτεί το ίδρυμα Ωνάση. Η κατασκευή προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί (προϋπολογισμός μέχρι σήμερα περί τα 92 εκατ. ευρώ) από το κράτος μέσω των κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Είναι οπωσδήποτε πρωτότυπο η πρωτοβουλία να λαμβάνεται και οι μελέτες για ένα δημόσιο έργο να εκπονούνται από ιδιωτικό φορέα, βάσει μάλιστα, επίσης πρωτότυπου -και πάντως παράτυπου- ιδιωτικού διαγωνισμού.

Δεν είναι απλώς ένα δημόσιο έργο

Όμως η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου -και τα όποια συνοδά έργα- δεν είναι απλώς ένα δημόσιο έργο. Είναι έργο κλίμακας, για το οποίο δεν έχει καν εξεταστεί εάν η πραγματοποίησή του θα διευκολύνει την επανακατοίκηση του ιστορικού κέντρου ή θα οδηγήσει στην περαιτέρω ερήμωσή του. Δεν έχει εξάλλου αποφασιστεί νομίμως η προτεραιότητα της υλοποίησής του υπό το πρίσμα των σημερινών συνθηκών λειτουργίας της Αθήνας, της πραγματικής υποβάθμισης του ιστορικού πυρήνα της, αλλά και της παρούσας οικονομικής συγκυρίας.
Πρόκειται για μείζον έργο που θα επηρεάσει τη μορφή και τη ζωή της πρωτεύουσας για τις επόμενες δεκαετίες και δεν έχει καμία σχέση με προηγούμενες πεζοδρομήσεις (π.χ. Δ. Αρεοπαγίτου, Βουκουρεστίου, Ερμού κ.λπ., τις οποίες υποστηρίξαμε και έχουν ομορφύνει την πόλη). Τέτοια έργα, που απαιτούν μείζονες αποφάσεις, οφείλουν να ακολουθούν τα θεσμοθετημένα στάδια των μελετών και της διαβούλευσης.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η απόφαση ελήφθη ιδιωτικώς και στο παραπέντε εκπονούνται κάποιες κουτσουρεμένες μελέτες -χρήσεων γης, κυκλοφοριακές, περιβαλλοντικών επιπτώσεων- με απευθείας αναθέσεις για να υποστηρίξουν εκ των υστέρων την ειλημμένη απόφαση. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά, όπως το εάν έχουν εκπονηθεί:
1) Μελέτη σκοπιμότητας. 2) Ολοκληρωμένες κυκλοφοριακές μελέτες -και βάσει ποίων στοιχείων- που να προβλέπουν τι θα γίνει με τον σημερινό φόρτο των μετακινήσεων και ποια τα συμπεράσματά τους. 3) Μελέτη για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτής της πεζοδρόμησης (συμπεριλαμβανομένης της μόλυνσης της ατμόσφαιρας) και της συνεπακόλουθης διοχέτευσης, έστω μέρους, της κυκλοφορίας σε άλλες οδούς και ποιες. 4) Μελέτες για τις κοινωνικές επιπτώσεις από την πεζοδρόμηση. 5) Μελέτη επιπτώσεων στις άμεσα γειτονικές και στις γενικότερα επηρεαζόμενες περιοχές της Αθήνας.
Είναι σαφές πως η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου απαιτεί την εκπόνηση όλων των παραπάνω μελετών, καθώς και την πραγματοποίηση διάφορων προηγούμενων έργων και δράσεων που θα αμβλύνουν τις επιπτώσεις και που αποτελούν προαπαιτούμενα για την επιτυχία του εγχειρήματος. Ποια είναι αυτά; Θα χρηματοδοτηθούν και αυτά από το ΕΣΠΑ; Έχει προγραμματιστεί η υλοποίησή τους; Πότε θα γίνουν; Αν γίνουν, θα είναι πριν από τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας οχημάτων στην Πανεπιστημίου;

Συνδέεται με την ύπαρξη της Αθήνας

Επειδή πιστεύουμε ότι προωθείται 'στην τούρλα του Σαββάτου' το πιο δραστικό έργο για τη ζωή και τελικά την ύπαρξη της Αθήνας χωρίς να εξεταστούν διεξοδικά οι επιπτώσεις του, χωρίς να υπάρχει η βεβαιότητα της συντονισμένης και συνεχούς συνεργασίας όλων των φορέων που τυχόν εμπλέκονται (υπουργεία, δήμοι, αστυνομία κ.λπ.), θεωρούμε ότι το έργο δεν πρέπει να προωθηθεί, πρέπει να προηγηθεί έγκυρη και λεπτομερής μελέτη και σε βάθος διαβούλευση και μόνον τότε, αν τα αποτελέσματα είναι θετικά, να προχωρήσει η υλοποίησή του.
Σήμερα, με τις υπάρχουσες συνθήκες, είναι ορατός ο κίνδυνος, αν όχι η βεβαιότητα, ότι η υλοποίηση του έργου θα σημάνει την οριστική καταστροφή της Αθήνας. Και εμείς που υπογράφουμε την Αθήνα την αγαπάμε, την πονάμε και θέλουμε να γίνει η πόλη που θα αντιστοιχεί στην αγάπη μας. Για λόγους βιωματικούς και όχι δημοσίων σχέσεων". Υπογράφουν οι:
Αρβανίτη Κρόκου Λέτη, αρχιτέκτων. Βαΐου Ντίνα, αρχιτέκτων πολεοδόμος, καθηγήτρια ΕΜΠ. Γαλανάκη Ρέα, λογοτέχνης, π. δημοτική σύμβουλος Αθηναίων. Γουσέτης Διονύσης, πολιτικός μηχανικός - συγγραφέας. Γρηγοριάδης Βασίλης, αρχιτέκτων - πολεοδόμος. Δημητριάδης Νίκος, αρχιτέκτων μηχανικός. Ευθυμιόπουλος Ηλίας, περιβαλλοντολόγος, π. υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ. Ιωαννίδης Γιάννης, καθηγητής Οικονομικών, Tufts University. Καβουνίδης Σπύρος, δρ πολιτικός μηχανικός - εδαφομηχανικός. Καβουριάρης Μάκης, πανεπιστημιακός. Καραμανής Μιχάλης, καθηγητής Πανεπιστημίου Βοστώνης. Καραβία Μαρία, δημοσιογράφος - συγγραφέας. Κλουτσινιώτη Ράνια, αρχιτέκτων πολεοδόμος - χωροτάκτης. Κύρτσης Αλέξανδρος, κοινωνιολόγος, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών. Κωστίκας Μάκης, αρχιτέκτων. Λεμπέση Κάτια, εκδότρια. Λουκόπουλος Δημήτρης, αρχιτέκτων πολεοδόμος, διδάσκων ΕΑΠ. Μαδεμοχωρίτης Γιώργος, αρχιτέκτων, πρόεδρος Συλλόγου Αρχιτεκτόνων - Τμήμα Αττικής. Μάνος Στέφανος, π. υπουργός Χωροταξίας. Μομφεράτος Γιώργος, χρηματοοικονομικός σύμβουλος. Μπαμπούσης Μανώλης, καθηγητής ΑΣΚΤ, π. αντιπρύτανης. Ντουνιάς Γιώργος, δρ πολιτικός μηχανικός - εδαφομηχανικός. Οικονόμου Δημήτρης, αρχιτέκτων πολεοδόμος - χωροτάκτης, καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Παπαζώη Ελισάβετ, πολιτικός μηχανικός, π. υπουργός Πολιτισμού, π. υπουργός ΠΕΧΩΔΕ. Παρασκευόπουλος Παναγιώτης, αρχιτέκτων, πρόεδρος Επιτροπής Κατοίκων Πλάκας. Ρογκάν Άδέλκης, π. καθηγητής ΕΜΠ/ΑΣΠΜ. Ρωμανός Αριστείδης, αρχιτέκτων πολεοδόμος - χωροτάκτης. Σαμουήλ Ζακ, δημοσιογράφος - μουσικός παραγωγός. Φαράκλας Νικόλας, αρχαιολόγος, ομ. καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης. Φιλίνη Άννα, αρχιτέκτων, ζωγράφος, δημοτική σύμβουλος Αθηναίων. Φιλιππίδης Δημήτρης, αρχιτέκτων πολεοδόμος, ομ. καθηγητής ΕΜΠ. Χατζημιχάλης Κωστής, αρχιτέκτων πολεοδόμος, καθηγητής Χωροταξίας. Ψυχογιός Δημήτρης, δημοσιογράφος.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ .   ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΥΓΗ