Δευτέρα, 24 Ιουνίου 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ - Συνειδητή παραγωγική απαξίωση


ΔΕΥΤΕΡΑ 24-6-2013

Αντιμέτωπη με μια διαρκή και συνειδητή φθορά της παραγωγικής της δραστηριότητας, που διαχρονικά προωθούν όλες οι κυβερνήσεις, βρίσκεται και η «Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία».
Η ΕΑΒ, αν και έχει τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες, ωστόσο, η μαζική είσοδος εργολάβων, η συστηματική απαξίωση με απώλεια τεχνογνωσίας λόγω μαζικών συνταξιοδοτήσεων εργαζομένων και, φυσικά, η δραστική συρρίκνωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων, είχε σημαντικές συνέπειες.
Η ΕΑΒ, για παράδειγμα, είχε την τεχνογνωσία να κατασκευάζει πόρτες αεροσκαφών. Να προχωρά σε εργοστασιακή συντήρηση κινητήρων (Τ56, Μ53) και να επισκευάζει κινητήρες πολεμικών αεροσκαφών (F16, F110, F129), καθώς και να κατασκευάζει το 1/3 του αεροσκάφους F16 (ένας απ' τους λίγους κατασκευαστές στον κόσμο). Επίσης, από τα τέλη της δεκαετίας του '80 μπορούσε να αναπτύξει το δικό της μη επανδρωμένο αεροσκάφος (RPV), καθώς και από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 δικό της σύστημα αντιμέτρων. Αν και υπήρχαν οι δυνατότητες, τα παραπάνω έμειναν «στα χαρτιά» και ποτέ δεν αναπτύχθηκαν όσο μπορούσαν.
Ωστόσο, παρά τις παραγωγικές δυνατότητες, πολιτική επιλογή των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, καθώς και των πρόσφατων τρικομματικών κυβερνήσεων, ήταν η σταδιακή της απαξίωση. Από 3.200 εργαζόμενους που είχε η ΕΑΒ στις αρχές του 2000 μέχρι το 2012 είχαν απομείνει μόλις ...1.500. Ταυτόχρονα, εντείνονται οι εργολαβοποιήσεις τμημάτων. Αυτές ξεκίνησαν από τα τμήματα της καθαριότητας, της συσκευασίας, της συντήρησης και του εστιατορίου. Σήμερα, όμως, έχουν επεκταθεί σε μεγάλο φάσμα του κατασκευαστικού τομέα.
Συνέπεια των παραπάνω είναι το ανεκτέλεστο έργο της ΕΑΒ, στις αρχές του 2013, να ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ. Τμήματα της εταιρείας υπολειτουργούν, όπως για παράδειγμα της γενικής επισκευής κινητήρων. Χάνεται τεχνογνωσία, καθώς δεν αναπληρώνονται εξειδικευμένοι εργαζόμενοι που συνταξιοδοτούνται. Επίσης, είναι ενδιαφέρον ότι η ΕΑΒ, αναλαμβάνει τη συντήρηση των αεροσκαφών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Η απαξίωση έχει σημαντικές συνέπειες στο επισκευαστικό έργο.
Τα παραπάνω σχετίζονται άμεσα με τον προσανατολισμό της ΕΑΒ. Η μείωση των εργασιών συντήρησης της πολεμικής και πολιτικής αεροπορίας συνδέεται άμεσα με την ανάληψη από την ΕΑΒ υποκατασκευαστικού (υπεργολαβία) φόρτου από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, όπως είναι για παράδειγμα η LOCKHEED. Στην πραγματικότητα, η ΕΑΒ έχει ενταχθεί στο σχεδιασμό για τη δημιουργία ενιαίας ευρωπαϊκής πολεμικής βιομηχανίας με έδρα τις ηγετικές δυνάμεις της ΕΕ.
Σε αυτό το πλαίσιο, η συρρίκνωση, το κλείσιμο ή η συγχώνευση της αμυντικής βιομηχανίας και φυσικά ανάμεσα στις εταιρείες και της ΕΑΒ, αποτελεί «ώριμο φρούτο» για την κυβερνητική πολιτική. Βεβαίως, για την ΕΑΒ γίνεται συζήτηση και για ιδιωτικοποίηση και μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, ενδιαφέρεται το Ισραήλ για την αγορά της. Οι εργαζόμενοι έχουν μόνο ένα δρόμο: Της αντίστασης και της πάλης απέναντι στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, οι οποίοι είναι ενταγμένοι και στο ίδιο πλαίσιο με τους σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ και των μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών του κλάδου.
Κ.Τ.

ΠΗΓΗ. ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ