ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Σάββατο 8 Ιουνίου 2013

1ο Πιλοτικό Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο ΑΙΓΑΛΕΩ «ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ» 1990-2000


ΣΑΒΒΑΤΟ 8-6-2013

Διευθυντής: Νίκος Καββαδίας

Ιστορικό του σχολείου:
Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω, το πρώτο και ιστορικότερο δημοτικό σχολείο της πόλης, ιδρύθηκε και λειτούργησε από τον Οκτώβριο του 1930 ως «Διτάξιο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Σάββα» και στεγάστηκε σε  ξύλινο παράπηγμα με 4 αίθουσες, στην οδό Μοσχονησίων. Το 1934 το σχολείο υπάγεται στο συνοικισμό Νέων Κυδωνιών και μετονομάζεται σε «Διτάξιο 1ο Δημοτικό Σχολείο Νέων Κυδωνιών». Το 1936 προάγεται σε 6/τάξιο και από το 1937-38 στεγάζεται στο νεοϊδρυθέν 2ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω. Το 1952 από «6/τάξιο 1ο Δημοτικό Σχολείο Νέων Κυδωνιών» μετονομάζεται σε «6/τάξιο 1ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω» και στεγάζεται στο νέο λιθόκτιστο Φρειδερίκειο κτίριο. Το 1981 χτίζεται νέο διδακτήριο 6 αιθουσών στο οικόπεδο του σχολείου και λειτουργεί ως 12/θέσιο.

Ιστορικό του σχολείου ως πιλοτικό ολοήμερο:
Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω, που στεγάζεται σε ένα από τα τελευταία εναπομείναντα πέτρινα κτίρια, εφαρμόζει από τη σχολική χρονιά 1999-2000 το πιλοτικό πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου, υλοποιώντας έτσι το όνειρο πολλών εκπαιδευτικών και επιλύοντας ταυτόχρονα σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες των σημερινών οικογενειών (μελέτη των μαθητών, πρόσθετη βοήθεια, διδασκαλία ξένων γλωσσών κ.τ.λ.)

Προβληματισμοί:
Στην αρχή, όπως και σε κάθε εφαρμογή πρωτοπόρου πιλοτικού προγράμματος, υπήρξαν προβλήματα τα οποία επιλύθηκαν από τους εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με την ομάδα στήριξης του έργου και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Τα προβλήματα αυτά είχαν σχέση καταρχήν με την προσαρμογή των μαθητών στις νέες συνθήκες και αφορούσαν το χρόνο παραμονής  τους στο χώρο του σχολείου.
Περισσότερα απ’ αυτά παρουσιάστηκαν στους μαθητές των μεγάλων τάξεων Ε΄ και Στ΄ που είχαν ήδη μια ή περισσότερες προγραμματισμένες εξωσχολικές δραστηριότητες κατά τις απογευματινές ώρες.
Επίσης υπήρξαν προβλήματα και στην προετοιμασία των μαθητών για την επόμενη μέρα με βασικότερο ζήτημα τη μία ώρα μελέτης που έδινε το πρόγραμμα στις μεγάλες τάξεις. Στο χρόνο αυτό ήταν πολύ δύσκολη έως αδύνατη η πλήρης προετοιμασία των μαθητών. Έτσι στο σχολείο μας αναγκαστήκαμε, με τη σύμφωνη γνώμη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, να προσθέσουμε μια επιπλέον ώρα μελέτη σε καθημερινή βάση. 
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας καταβάλλοντας υπερπροσπάθεια και συνεπικουρούμενοι απ’ την επιστημονική ομάδα του προγράμματος κατόρθωσαν μέσα σε ελάχιστο σχετικά χρόνο να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και απαιτήσεις που δημιουργούσε η νέα πραγματικότητα.
Έτσι, τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής του (2000-2001), το  πιλοτικό πρόγραμμα λειτούργησε άψογα. Το αποτέλεσμα αυτής της λειτουργίας ήταν το σχολείο να γίνει ευρύτερα αποδεκτό απ’ την τοπική κοινωνία και να αποσπά συνεχώς τα ευνοϊκότερα  σχόλια απ’ όλους τους παράγοντες της πόλης αλλά και από απλούς κατοίκους.
Αυτή τη χρονιά οι εγγραφές των μαθητών στην Πρώτη τάξη αποδεικνύουν τον παραπάνω ισχυρισμό, καθώς υπερπληρώθηκαν τα τμήματα της τάξης αυτής .
Το βασικό πρόβλημα, της έλλειψης χώρου, λύθηκε με την προσθήκη τριών αιθουσών διδασκαλίας και ενός αμφιθεάτρου ακολουθώντας το αρχιτεκτονικό πρότυπο του αρχικού κτιρίου.
Για να μπορέσει όμως το πρόγραμμα αυτό να εφαρμοστεί στην πλήρη του έκταση ήταν αναγκαίος ο άμεσος  και σύγχρονος εξοπλισμός του σχολείου μας σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Κτιριακή υποδομή- Εξοπλισμός:
Στο σχολείο μας κατασκευάστηκαν και λειτουργούν ξεχωριστή αίθουσα – εργαστήρι τεχνικών και μουσικής με πλήρη εξοπλισμό. Σ’ αυτές τα παιδιά μπορούν να ξεχαστούν για λίγο και παράλληλα να καλλιεργήσουν το νου και την ψυχή τους αποκτώντας «εισιτήριο» για το θαυμαστό κόσμο της τέχνης. Μπορούν να παίξουν και να δημιουργήσουν, να ακούσουν και κατανοήσουν  χρησιμοποιώντας εντελώς πρωτοπόρα υλικά και τεχνικές και να νιώσουν την ικανοποίηση της προσωπικής δημιουργίας. Εξ’ άλλου, η τέχνη είναι ο πιο οικείος τρόπος έκφρασης των συναισθημάτων για τον κάθε άνθρωπο.
Λειτουργεί ακόμα ξεχωριστή αίθουσα φυσικών επιστημών πλήρως εξοπλισμένη. Εδώ οι μαθητές περνούν απ’ τη θεωρία στην πράξη εφαρμόζοντας με την βοήθεια των διδασκόντων όσα έμαθαν και βοηθώντας τους να γίνουν οι ίδιοι « νέοι μικροί επιστήμονες και ερευνητές ».
Μεγάλες αλλαγές έγιναν και στις αίθουσες διδασκαλίας. Αυτές επαναδημιουργήθηκαν, βάφτηκαν με υπέροχες διχρωμίες και τοποθετήθηκαν σ’ αυτές κουρτίνες με γήινα χρώματα για να δημιουργείται στους μαθητές  χαρούμενη διάθεση.
Πέρα απ’ αυτό τοποθετήθηκαν σ’ όλες τις τάξεις βιβλιοθήκες για τους μαθητές και το δάσκαλο καθώς και ντουλαπάκια για τους μαθητές. Οι τάξεις εξοπλίστηκαν με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα διδασκαλίας :CD PLAYERS - προβολείς διαφανειών, τηλεοράσεις –video κ.λ.π.
Στο σχολείο μας λειτούργησε για πρώτη φορά δανειστική βιβλιοθήκη η οποία έχει εξοπλιστεί με ικανό για το σκοπό της αριθμό βιβλίων. Σε σχέση μ’ αυτή δημιουργήθηκε και λειτουργεί και χώρος αναγνωστηρίου, όπου ο κάθε μαθητής μπορεί να έχει πρόσβαση τις ώρες που ξεκουράζεται.

Νέα Γνωστικά Αντικείμενα:
 Το πιλοτικό ολοήμερο σχολείο καλεί την παράδοση να ακολουθήσει την εξέλιξη και να εμπλουτιστεί με νέα γνωστικά αντικείμενα. Οι μαθητές κινούνται και δραστηριοποιούνται στους καλαίσθητους και λειτουργικούς χώρους τηςβιβλιοθήκης, των φυσικών επιστημών, της πληροφορικής, των εργαστηρίων της αισθητικής αγωγής και μουσικής και του εστιατορίου.
Ξεφεύγοντας από την παρωχημένη και στείρα γνώση, το σχολείο μας προσφέρει ουσιαστική παιδεία: τον πολιτισμό, την τέχνη, τη γνωριμία με νέες τεχνολογίες και τρόπους μάθησης, ώστε να δημιουργηθούν φυτώρια  που θα εξελιχθούν σε συγκροτημένες προσωπικότητες με όλα τα εφόδια για την μετέπειτα πορεία τους.
Πρωτοπορία, τόλμη υπέρβασης, νέοι δρόμοι εκπαίδευσης ώστε να δημιουργηθεί μια νέα γενιά με οράματα και δυναμική εξέλιξης σε έναν κόσμο που οι υψηλές απαιτήσεις και ο ανταγωνισμός απαιτούν ανθρώπους με πολυδιάστατες γνώσεις  και ικανότητες.
Η διαμόρφωση του προγράμματος είναι τέτοια όπου εναλλάσσονται ποικίλα αντικείμενα και οι μαθητές μοιράζουν το χρόνο τους σε διαφορετικές δραστηριότητες που κρατούν ζωντανό το ενδιαφέρον τους . 
Στον τομέα της πληροφορικής το σχολείο έχει ξεχωριστή αίθουσα πλήρως εξοπλισμένη με 10 μονάδες. Το επίπεδο των μαθητών είναι αξιοθαύμαστο καθώς δημιουργούν παρουσιάσεις στο power point, γνωρίζουν και χρησιμοποιούν για τις ανάγκες τους πιο απλά προγράμματα όπως το word και το  excel, γνώσεις εντυπωσιακές αν λάβει κανείς υπ’ όψιν του ότι μιλάμε για μαθητές του δημοτικού. Έχουμε δημιουργήσει στο σχολείο μας ιστοσελίδα και επικοινωνούμε μέσω Internet με άλλα σχολεία της χώρας μας. Έτσι οι μαθητές μας κατανοούν «την πτώση των τειχών» στη γνώση και στην εμπειρία ανταλλάσσοντας τις δικές τους γνώσεις και εμπειρίες μ’ αυτές άλλων μαθητών στην άλλη άκρη της χώρας σε πραγματικό χρόνο. Μπορούν ακόμα να επικοινωνούν με μεγάλες βάσεις δεδομένων (βιβλιοθήκες εκπαιδευτικών ιδρυμάτων) και έτσι να κατανοούν ότι στη σύγχρονη κοινωνία οι δρόμοι της γνώσης είναι πια λεωφόροι χωρίς αρχή και τέλος. Άλλωστε ο ρόλος του σύγχρονου σχολείου είναι να δείχνει δρόμους και να γκρεμίζει σύνορα.
Το θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδι μέσα από τις τεχνικές του θεάτρου, γίνεται μέσο ενεργοποιήσεις, απελευθέρωσης της φαντασίας και καλλιέργειας της έκφρασης. Το παιδί εκφράζει ρόλους αβίαστα και υποκειμενικά όπως τους βιώνει μέσα από την καθημερινότητα του.
Με την Μουσικοκινητική αγωγή Carl Orff τα παιδιά βιώνουν τις έννοιες της μουσικής μέσα από δημιουργικά παιχνίδια και κινητικούς αυτοσχεδιασμούς.
Με την περιβαλλοντική εκπαίδευση ο μαθητής κατανοεί γιατί το περιβάλλον είναι  η ζωή μας, λύνει μέσα από προσωπική ερευνά και συμμετοχή τα μυστικά της φύσης και έτσι γίνεται και ο ίδιος υπέρμαχος της προστασίας, της διατήρησης και της βελτίωσης του ευρύτερου περιβάλλοντος στο οποίο ζει.
Μια από τις καινοτομίες του σχολείου μας αποτελεί το μάθημα παραδοσιακών κρουστών και μουσικών του κόσμου όπου τα παιδιά ξεφεύγουν από τις γνωστές μουσικές φόρμες και γνωρίζουν  τους αρχέγονους ήχους και ρυθμούς αυθεντικών παραδοσιακών οργάνων άλλων πολιτισμών που αποτελούν μαγιά για κάθε μουσική εξέλιξη.
Επίσης το σχολείο μας πρωτοτυπεί και πρωτοπορεί με την εισαγωγή του μαθήματος της φωτογραφίας, όπου στο σκοτεινό θάλαμο  οι  μαθητές μαθαίνουν τις τεχνικές εμφάνισης φωτογραφιών που οι ίδιοι  έχουν τραβήξει, αφού κατανόησαν με ποιον τρόπο οι γύρω μας εικόνες αποτυπώνονται στο χαρτί.
Στον τομέα των ξένων γλωσσών, εκτός από τα Αγγλικά που διδάσκονται σε επίπεδα, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν μαθήματαΓαλλικών και Γερμανικών στην προαιρετική ζώνη.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού μουσικού προγράμματος 65 μαθητές παρακολουθούν ατομικά μαθήματα.
Πέρα όμως από το καθαρά παιδαγωγικό και μαθησιακό τομέα στο σχολείο μας δημιουργήθηκε και εξοπλίστηκε κουζίνα με επαγγελματικού τύπου ψυγεία και φούρνους μικροκυμάτων. Δημιουργήθηκε και κατάλληλη αίθουσα εστιατορίου και έτσι και σ’ αυτόν τον τομέα έγινε το καλύτερο δυνατό μιας και μ’ αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στον κάθε μαθητή να ακολουθήσει το προσωπικό του διαιτολόγιο. Εδώ σημαντική ήταν και η βοήθεια  των ειδικών για το σκοπό αυτό επιστημόνων της επιτροπής στήριξης του πιλοτικού ολοήμερου σχολείου.
Το σχολείο μας με τη σύγχρονη παιδαγωγική του εικόνα, το σχολείο «της κοινωνίας για την κοινωνία», συνεχίζει και σήμερα να γράφει τη δική του ιστορία που το θέλει όπως πάντα να βρίσκεται στην κορυφή και στις καρδιές όλων των συμπολιτών μας .
Τα άριστα αποτελέσματα της εφαρμογής του προγράμματος «Πιλοτικό Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο» επιβεβαιώνονται από την έγγραφη απάντηση του 8ου Γυμνασίου Αιγάλεω σε ερωτηματολόγιο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σχετικά με την απόδοση – συμπεριφορά των μαθητών που προέρχονται από το 1ο Πιλοτικό Ολοήμερο Δ.Σ. Αιγάλεω σε σύγκριση με μαθητές που προέρχονται από άλλα Δημοτικά σχολεία .
Στην εφαρμογή του προγράμματος οι πρωταγωνιστές είναι οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά που μέσα από ένα πνεύμα ομαδικότητας και ενθουσιασμού οδήγησαν στην επιτυχία του εγχειρήματος. Μια και μοναδική πρόταση – ευχή όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου μας είναι : « Όλα τα σχολεία της χώρας να γίνουν σαν τα 28 πιλοτικά ολοήμερα …»
    

ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΙ

ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ :

Καββαδίας Νίκος Δ/ντης          
Κουτσίκου Γιασεμή
Ανδριόπουλος Γιάννης
Φανός Παναγιώτης υποδ/ντης
Χιώτη Ελένη
Παπαγιάννη Ευαγγελία
Μαντάς Θεοδόσης
Γατανη Χαρά
Χαλκιά Μαρία
Δέλλιου Αδαμαντία
Πλέστη Ελένη
Καραθανασοπούλου Μαρία
Αρακλησιάνου Εύη
Ντάση Ηλέκτρα
Φιστούρης Δημήτριος
Ψυχογιού Βάσω
Ντούβου Βαρβάρα
Παπούλια Βικτωρία
Γαϊτάνη Έφη
Μαϊστρέλο Μαρία

Γκιόκα Μαρία
Πασχαλίδου Μαρία

Κατεργάρη Γεωργία
Ραμπαβίλα Λέτα

Καρούτζος Πέτρος
Προδρομίδου Κατερίνα

Γκολομάζου Δώρα
Κωσταντέλου Κωσταντίνα

Λιγοψυχάκη Ιωάννα
Τσότσου Ελένη
Μαγκούτας Γιάννης
Παπαδόγιαννη Όλγα

Μπράιλα Λίτσα
Ηλιάδης Σπύρος

Γκρίτζιου Γεωργία
Καπάδαη Τζένη

Σβεντζούρη Αρετή
Βαρδικου Μαρία

Μπάλα Ελένη 
ΚαραγεωργίουΠαναγιώτης

Πανταζίδου Ειρήνη
Μπατόλας Γεώργιος

Μαμαη Ελένη
Παπαγιάννη Χριστίνα

Σπάθη Ευαγγελία
Κοντράρου Μαρία

Κληρονόμου Φώφη
Κούρτογλου Μαρία

Θαρρενάκης Μιχάλης
Δέσκας Γεώργιος

Κολοκοτρώνης Δημήτρης
Νοβάκος Γιάννης

Μοσχοπούλου Πέγκη
Βαγγαίας Αθανάσιος


Μέλη του συλλόγου γονέων με σημαντικό ρόλο στην επιτυχημένη υλοποίηση του προγράμματος και στον αγώνα για την κατασκευή των συμπληρωματικών πέτρινων αιθουσών του σχολείου  : Ευθύμερος Αθανάσιος , Δήμου Βασίλης .

     

        
   
ΠΗΓΗ:   http://goo.gl/UcnRJ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου