Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου 2013

Τον Μάρτιο «κληρώνει» για αεροδρόμια, ΚΤΕΛ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: http://www.tovima.gr
Προχωρούν ιδιωτικοποιήσεις και άνοιγμα της αγοράς των οδικών μεταφορών
Τον Μάρτιο «κληρώνει» για αεροδρόμια, ΚΤΕΛ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ



Τον Μάρτιο αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρώτοι διαγωνισμοί για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και η κατάθεση του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ με ορίζοντα έναρξης το 2015, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια, σύμφωνα με κύκλους του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), θα βγουν σε διεθνή διαγωνισμό μέσα από δύο ή τρία «μπουκέτα» ισοδύναμης επιβατικής κίνησης το αργότερο έως το τέλος του Μαρτίου, και δεν θα είναι περισσότερα από 22.

Όπως αναφέρουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, τα βασικά κριτήρια θα είναι η γεωγραφική θέση, τα οικονομικά στοιχειά των αεροδρομίων (πραγματοποιηθείσες επενδύσεις, επιβατική κίνηση κτλ), αλλά και οι τυχόν πιθανοί συνδυασμοί τους.
Το θέμα τέθηκε επί τάπητος την Παρασκευή, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης μεταξύ του υπουργού Υποδομών & Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, της ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ (οι κ.κ. Τάκης Αθανασόπουλος και Γιάννης Εμίρης) και τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και εισηγητή της Κ.Ο. για θέματα Μεταφορών, κ. Νίκο Σηφουνάκη.

Ασφαλιστικές δικλείδες ζητά το ΠαΣοΚ


Το ΠαΣοΚ ζητά οι παραχωρήσεις των αεροδρομίων να διασφαλίζουν «αυξημένη ανταγωνιστικότητα» υποδομών και προορισμών σε σχέση με τους ανταγωνιστικούς αερολιμένες του εξωτερικού, βελτίωση της προσβασιμότητας των απομακρυσμένων περιοχών και αποτροπή δημιουργίας μονοπωλιακών καταστάσεων, που ενδέχεται να οδηγήσουν σε υψηλές χρεώσεις.

Σύμφωνα με το ΠαΣοΚ, η παραχώρηση των αεροδρομίων δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μία απλή διαδικασία εκχώρησης κρατικού πλούτου. Μάλιστα, όπως αναφέρεται, κρίσιμοι παράγοντες θα είναι το ρυθμιστικό πλαίσιο στην λειτουργία των αεροδρομίων, τα κριτήρια ομαδοποίησης των αερολιμένων, η διάρκεια των συμβάσεων παραχώρησης και το ύψος του τιμήματος, το μέγεθος των επενδύσεων που πρέπει να υλοποιηθούν από τους παραχωρησιούχους και η τιμολογιακή πολιτική που θα υιοθετηθεί.

Το ΠαΣοΚ ζητά «ασφαλιστικές δικλείδες» στους διαγωνισμούς και προτείνει τη δημιουργία εποπτικής αρχής, στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, με αντικείμενο τον έλεγχο της τιμολογιακής πολιτικής, με δυνατότητα παρέμβασης στην τιμολόγηση.

Εναλλακτικά, προτείνει τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στη διαχείριση και λειτουργία, μέσα από την δημιουργία εταιρίας ειδικού σκοπού, στην οποία ο επενδυτής θα είναι μέτοχος και μάνατζερ.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη τόσο η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ όσο και η κατάθεση του νομοσχεδίου για την μετατροπή της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας (ΥΠΑ) σε ρυθμιστική αρχή θα κατατεθούν «σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα».

Στο ΤΑΙΠΕΔ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Ανοίγουν τα ΚΤΕΛ το 2015

Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών & Ανάπτυξης, η μεταφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Μονάδας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ (ROSCO) στο ΤΑΙΠΕΔ θα γίνει «μέχρι τέλος Μαρτίου».
Παράλληλα, όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, βρίσκονται σε «σε προχωρημένο στάδιο» οι συζητήσεις με την Κομισιόν για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ και συμπλήρωσε ότι μέσα στον Μάρτιο θα παρουσιαστεί το σχέδιο νόμου για το άνοιγμα των οδικών επιβατικών μεταφορών, το οποία προγραμματίζεται για το 2015. Έτσι, εν όψει του ανοίγματος της αγοράς σχεδιάζεται η επιδότηση των «άγονων» δρομολογίων, κατά τα πρότυπα της αεροπορίας και της ακτοπλοΐας.