Τετάρτη, 20 Φεβρουαρίου 2013

Στο «σφυρί» βγαίνουν 22 περιφερειακά αεροδρόμια, σε 2 ομάδες



AΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: http://metaforespress.gr
Του Φώτη Φωτεινού

Έως τα τέλη Μαρτίου θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Αυτά θα χωριστούν σε δύο ομάδες ισοδύναμης επιβατικής κίνησης, οικονομικών επιδόσεων, αλλά και γεωγραφικής θέσης. Τα περιφερειακά αεροδρόμια που θα ιδιωτικοποιηθούν δεν θα ξεπεράσουν συνολικά τα 22, έναντι συνόλου 37.
Βάσει επιβατικής κίνησης τα 22 αεροδρόμια είναι τα εξής: Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Κώς, Κέρκυρα και Χανιά (πρόβλεψη για διακίνηση άνω του 1 εκατ. επιβατών, έκαστος, το 2013), Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σάμος, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καβάλα (από 250 χιλιάδες – 1 εκατ. επιβάτες) και Σκιάθος, Αλεξανδρούπολη, Χίος, Κάρπαθος, Καλαμάτα, Λήμνος, Αγχίαλος, Ιωάννινα και Άραξος (από 75 χιλιάδες – 250 χιλιάδες επιβάτες).
Όσον αφορά στα υπόλοιπα 15 αεροδρόμια που δεν θα ιδιωτικοποιηθούν, αυτά θα τα αναλάβει η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ), ιδιοκτησίας ελληνικού δημοσίου, που είτε θα τα διαχειρίζεται η ίδια, είτε θα εκχωρήσει το management σε τρίτο φορέα. Η προοπτική να εκχωρηθεί το management σε ιδιώτη συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό.
Από πλευράς ενδιαφέροντος, εξαιρετικά πιθανή θεωρείται η συμμετοχή των κατασκευαστικών εταιρειών Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, Vinci, Hocthief και ACS και εταιρειών διαχείρισης αεροδρομίων, όπως του «Ελ. Βενιζέλος», της Fraport και της Aeroports De Paris.   
Παραχώρηση για 30-35 χρόνια. Εφάπαξ τίμημα και μέρισμα
Η αξιοποίηση, υπό τη μορφή παραχώρησης, είναι για 30-35 χρόνια, με το ελληνικό δημόσιο να διατηρεί την ιδιοκτησία των αεροδρομίων αυτών, καθώς και την εποπτεία και τον έλεγχο.
Στο ΤΑΙΠΕΔ θα καταβάλλεται α) εφάπαξ τίμημα από μέρους του ιδιώτη και β) τακτικό έσοδο, το οποίο θα είναι συνδεδεμένο με την αποδοτικότητα του αεροδρομίου, πιθανώς τα κέρδη ή και με τα έσοδα. Επιπρόσθετα, θα προκαθοριστεί η τιμολογιακή πολιτική, με γνώμονα τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα του εκάστοτε αεροδρομίου.
Η διαδικασία αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων θα διαρκέσει περίπου 9-12 μήνες και θα ολοκληρωθεί σε τρεις φάσεις. Για τα 3 πρώτα χρόνια της παραχώρησης θα απαιτηθούν επενδύσεις 239 εκατ. ευρώ σε υποδομές.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια συγκέντρωσαν, το 2011, το 50% της συνολικής επιβατικής κίνησης της χώρας, δηλαδή περίπου 19,3 εκατ. επιβάτες. Από το 2003 παρουσιάζουν ετήσια αύξηση μεγεθών κατά 1,9%, ενώ συγκεντρώνουν το 67% του συνολικού επιβατικού κοινού από και προς διεθνείς προορισμούς.
Για το 2013 εκτιμάται ότι τα αεροδρόμια Ρόδου, Θεσσαλονίκης, Κω, Κέρκυρας και Χανίων θα συγκεντρώσουν το 71% της συνολικής επιβατικής κίνησης των περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ το 21% τα αεροδρόμια Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας.